Skal jeg igen forsøge at blive ven med min ekskæreste?

Vis spørgsmål

Kære jer

Her på det sidste har jeg været rigtig ked af det. Jeg har for noget tid siden droppet mit venskab med min eks, hvilket jeg fortryder hver dag. Mange gange har jeg ikke selv forstået, hvorfor jeg gjorde det, men jeg er nu kommet frem til, at jeg vil gøre et forsøg. Selvom jeg ved, denne sorg og tankespind går over, så føler jeg ikke, at min verden skal være uden ham.

Jeg sluttede det af mange grunde. Men jeg er villig til at give det en chance, så længe jeg bare kan snakke med ham. Jeg tænker, at I tænker, det har noget at gøre med, at jeg bare ikke har fundet en ny. Men jeg vil ikke have ham som kæreste. Kun som ven, fordi jeg savner ham så ufattelig meget. Men en del af mig er også forvirret. Er det, fordi man har været så tæt med en fyr, at man ikke kan finde ud af, om man er kommet videre eller ej?

Har snakket med hans ven og spurgt, om han ikke kunne spørge ham omkring mig. Om han tænker på mig. Mest fordi vi ikke snakker sammen, men også fordi jeg fjernede ham fra facebook. Nu siger hans ven, at han tror, jeg prøver at komme over ham. Men skrev så, at han kunne sige til min eks, at jeg prøver at lade være med at savne ham og ikke komme over ham, for det skulle jeg gerne efter et halvt år er gået. Håber I kan hjælpe!

Skal jeg prøve at vinde venskabet tilbage eller ej? Jeg er lidt bange for, at han ikke vil have noget at gøre med mig mere. Mange tak! I er en kæmpe hjælp!

E, 16 år

SVAR:

Kære E

Mange tak for din mail.

Når et forhold bliver brudt

Når man har været i et forhold med en person, som man har været rigtig glad for, så er det helt naturligt, at det kan være en svær proces efterfølgende, når man ikke længere er sammen. Ja faktisk kan det være helt utroligt svært. Man mister noget, som man har været rigtig glad for, og som har haft en stor betydning i ens liv, og hvordan er det så, man kommer videre fra det?

Det er et spørgsmål, som er svært at svare på. Ofte kan man stadig have følelser for den anden, selvom man er den, som har slået op. De følelser kan være der i lang tid. I den proces er det meget naturligt, at et større tankemylder begynder: “Gjorde jeg det rigtige?” eller “Hvorfor var det egentlig, vi slog op?” eller “Hvorfor er det så svært at kommer over ham?” eller lignende. Tankerne kan være mange, og det er helt naturligt, at de kan rumstere i lang tid efter.

Stort tomrum

Efter et endt forhold vil der ofte opstå et stort tomrum, da den person man har haft tæt inde på livet, lige pludselig ikke er der på den samme måde mere. Måske har man oplevet at have haft et særligt tæt forhold med vedkommende, og derfor kan bruddet føles sværere end noget, man har prøvet før.

En anden vinkel på situationen efter et brud i forholdet kan komme til udtryk ved, at man kan komme til at savne det tætte og fantastiske i at have en kæreste. Det kan nogle gange betyde, at man kan have svært ved at finde ro i den nye situation. Selvom man efterfølgende får en anden kæreste, så kan det andet stadig rumstere, og derfor føles det nye måske ikke helt rigtigt. Ikke sagt at det lige præcis er sådan, at du har det, men mere for at sige, at der kan være mange ting i spil efter et endt forhold. Vigtigst af alt så er det vigtigt at give sig selv rigtig god tid til at komme over et brud.

Fra kærestepar til venskab

Ud fra det du skriver, tænker vi, det er flot, at I lige efter bruddet kunne være venner. Det kan faktisk være svært at gå fra kærestepar til det at være venner. Det vil helt naturligt betyde, at det tætte, som man har haft før, ikke kan blive helt det samme. Det kan faktisk være rigtig svært at navigere rundt i. I mange situationer kan man have rigtig svært ved at se hinanden eller snakke sammen efterfølgende. Det handler om, at man skal finde et nyt ståsted i forhold til den anden person, og det er ikke altid helt nemt.

Vi tænker, at du skal gøre op med dig selv, om du vil kæmpe for jeres venskab og af hvilke årsager. Er det, fordi du egentlig gerne vil være kæreste med ham igen? Er det fordi, du er glad for hans venskab? Det kan være rart for dig selv at overveje, hvad det er du ønsker, inden du evt. forsøger at kontakte ham.

Og så vil vi anbefale dig at læse artikler og svar i vores tema om Kærestesorg.

Håber, svaret kan være til en lille hjælp.

De bedste hilsner
Else og Simon Nordborg