Var det for tidligt at have sex?

Vis spørgsmål

Kære adamogeva :)

Jeg er en 16-årig pige. Her for nogle uger siden begyndte en dreng fra min efterskole sidste år at skrive til mig. Vi gik på dates og nogle fester og snakkede rigtig godt sammen med en superfin kemi. Vi er nu blevet kærester her for nogle dage siden.

Jeg havde sex for første gang sammen med ham for 2 dage siden. Det var samme dag, som vi blev kærester. Det skal siges, at jeg er forelsket i ham og tryg, da vi gjorde det.

Men er det alt for tidligt? Og vil Gud dømme mig for at have sex med ham allerede?

Anonym

SVAR:

Kære 16-årige

Jeg synes, det er rigtig flot, at du gør dig sunde overvejelser om at være kærester, have sex, være 16 år, og hvad Gud mener i forhold til det hele.

Forelskelse

Når man er i et kæresteforhold, er det vigtigt, at man har god kemi, som du skriver, I har, men denne kemi kan også være en udfordring. Når forelskelsen raser, falder ens dømmekraft, især i forhold til hvornår det vil være fornuftigt at have sex, for det har man bare lyst til – og det er naturligt. Forelskelsesperioden går typisk fra 6 måneder til 2 år – brug tid den på at lære dig selv og din kæreste godt at kende.

Ofte kan man glemme at mærke sig selv i teenageårene. Man kan være så fokuseret på, hvad vennerne gør, og hvad kæresten gerne vil, at man glemmer at tænke efter, hvad man selv kan lide og gerne vil. Du kan læse mere om, hvordan forelskelsen sætter forstanden på pause i artiklen Jeg er forelsket! – Eller er jeg?

Kærestetid

Det der slår mig lidt i din beskrivelse er, at samme dag, som I beslutter jer for at blive kærester, har I også sex for første gang. Kærestetiden er en prøvetid, hvor man lærer hinanden godt at kende som mennesker men også som kærester. Her vil jeg ønske for jer begge to, at I “spoler” lidt tilbage i jeres fysiske forhold og giver plads til den følelsesmæssige del. Dvs. stop med at have sex og lær hinanden bedre at kende.

Det er nemlig i denne tid, man som kærestepar finder ud af, om man er gode sammen som partnere eller ej. I artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold kan du læse mere om, hvordan et godt kæresteliv kan være, og hvad I kan gøre for at få det.

Udfordring

Det vil blive noget af en udfordring at “spole” tiden tilbage for jer, og vil nok kræve en masse mod fra dig at tage emnet op med din kæreste. Det vil dog give jer anledning til at få en sund kærestesnak om, hvor grænserne går i jeres forhold. Det er også en god mulighed for dig til at få et indblik i, hvilken person du er blevet kæreste med, og om han virkelig har en sund respekt for dine tanker og følelser.

Teenagetiden er en periode, hvor både du og din kæreste kommer til at forandre jer rigtig meget, og måske bliver I ikke ved med at være kærester. Så er det vigtigt, I ikke har givet mere af jer selv, end at I begge stadig kan være hele mennesker bagefter. Det kan du læse mere om i artiklen Jo tættere jo bedre – med omtanke.

Bibelens vejledning

I Bibelen lærer vi, at vi skal vente med at have sex til efter, vi er blevet gift. Det er ikke, fordi Gud vil drille os, men han er en kærlig Gud, som ønsker at passe på os og vores følelser. Sex er noget smukt og fint, som man ikke bør have travlt med. I ægteskabet har man livet sammen til at finde ud af alt det med sex, og det er trygt og godt.

Du spørger, om Gud dømmer dig, fordi du har haft sex. I følge Bibelen er det forkert at have sex, inden man bliver gift og er “et kød”. Gud dømmer sex før ægteskabet som synd og noget dårligt. Mit svar er derfor ja: Gud dømmer din handling som noget forkert. Samtidig elsker Gud DIG ubetinget. Du er altså ikke dømt ude af Guds kærlighed. Jesus har nemlig taget straffen for al den synd, du og jeg begår hver eneste dag. Gud ønsker, at vi skal holde op med at synde og vende tilbage til ham, så vi kan opleve alt det gode, han har planlagt for os. Det kan du læse i fx Esajas’ Bog kapitel 55 vers 6-11.

I temaet Teenager og sex kan du læse flere artikler og svar til andre, der er i en situation, som ligner din.

Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig med dine overvejelser og ønsker dig en skøn kærestetid.

Kærlig hilsen
Lea Brogaard