Er det OK ifølge Bibelen, at jeg sætter en tampon op i min kæreste?
Kære brevkasse
Min kæreste og jeg har været sammen i en måned og har begge indfundet os med beslutningen om at vente med sex til ægteskab. Dog er vi stødt ind i en række spørgsmål om, hvad der er tilladt og ikke tilladt ifølge Guds ord.
Eksempelvis har jeg i perioder indført tamponer i min kæreste og er nu blevet i tvivl, om det kan ses som at gå imod Guds ord. Jeg finder det spændende og lettere ophidsende. Hvad synes I? Hvad er jeres erfaring?
Mvh En fortvivlet dreng på 17 og hans kæreste

SVAR:
Hej dreng og din kæreste
Tak for jeres spørgsmål og tillykke med jeres forholdsvis nye forhold.
Sex hører til i ægteskabet
Jeg er glad for, at I har bestemt jer for at vente med sex til ægteskabet. Ægteskabet er et trygt udgangspunkt for at åbne sig for hinanden på den mest intime måde. I skriver I jeres spørgsmål, at I er interesseret i at vide, hvad Guds ord siger. Og det er Bibelens klare vejledning, at sex hører hjemme i ægteskabet.
Hvad er sex?
Det der måske skaber en del forvirring er, hvad begrebet sex egentlig betyder. Mange har den opfattelse, at sex kun betegner samleje i helt smal forstand. Men det er ikke sådan, Bibelen taler om sex. Når Bibelen taler om at have sex, bruges udtrykket “at blive ét kød” (Første Mosebog kapitel 2 vers 24) i den smalle betydning. Men når der senere står, at “Adam lå med sin kone Eva”(Første Mosebog kapitel 4 vers 1) skal det forstås meget bredere, fordi det ord, der bruges, egentlig betyder “at kende hinanden”. Sex i Bibelen betyder altså både samleje og at kende hinanden intimt.
Læs mere i vores artikel Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen?
Sætte en tampon op
Når du beskriver det, du gør ved din kæreste, og de følelser af spændning og ophidselse, det fører med sig, får jeg en klar fornemmelse af, at I her bevæger jer ind på et område, der handler om at “kende hinanden” intimt. Du bliver seksuelt ophidset, fordi den er skabt til at reagere sådan, når du rører ved din kærestes kønsorganer.
Jeg fornemmer også, at jeres samvittighed har gjort jer opmærksom på det og fået jer til at stille dette spørgsmål. Så min opfordring vil være: Lyt til jeres samvittighed, for den måde at “kende hinanden” på intimt og fysisk hører til i ægteskabet.
En bedre vej
Hvis I vil have et stærkt kæresteforhold, vil jeg opfordre jer til i stedet at begynde med at lære hinanden endnu bedre at kende. Tal om, hvad der betyder noget for jer; spørg interesseret ind til den anden; gå ture og få en masse oplevelser sammen. Så kan det måske udvikle sig til et stærkt venskab, som er enormt værdifuldt for et solidt parforhold på den lange bane.
Måske kan I bruge input fra vores artikler:
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
Hvordan lærer du din kæreste at kende?
Find flere artikler og svar til andre i vores temaer om kæresteliv og Bibelen og Sex.
Med venlig hilsen
Morten Rugager Kristensen