12-årig pige: Er jeg for tyk?

Vis spørgsmål

Hej brevkassen.

Jeg er 12 år, vejer 50 kg og er 1,62 høj. Jeg har super lavt selvværd og føler mig tyk. Jeg synes, alle ser bedre ud end mig. Jeg har altid haft meget utydelige kindben. Men jeg nu synes jeg, jeg er tyk.

Jeg dyrker både badminton, springgymnastik og idræt i skolen. Jeg laver også en intens mavemuskeltræning mandag, torsdag og søndag derhjemme. Føler mig stadig tyk, og jeg har aldrig haft rigtige former. Er jeg for tyk?

C, 12 år

SVAR:

Hej!

Tak for dit spørgsmål.

Lavt selvværd

Jeg er ked af at høre, at du oplever, du har lavt selvværd. Er det noget, du har oplevet længe? Eller er det noget nyt? Hvorfor tror du, at du har lavt selvværd? Er det fordi, du føler, du er tyk? Eller er du usikker på dig selv? Eller bliver mobbet?

Jeg stiller mange spørgsmål som svar på dit spørgsmål. Det gør jeg, fordi jeg synes, du skal finde en voksen, som du har tillid til (fx din lærer, din badmintontræner, din mor/far) og snakke med personen om disse spørgsmål. Det er desværre mere, end jeg kan hjælpe dig med gennem denne brevkasse. Men det er meget vigtige spørgsmål, som du ikke skal gå og kæmpe med alene!

Du er ikke for tyk

Alle vores kroppe er forskellige – højde, tykkelse, former. Og det er meget almindeligt, at du sammenligner dig selv med andre. Når jeg læser, hvad du skriver, synes jeg slet ikke, du lyder til at være tyk på en usund måde. Og det er rigtig godt, at du dyrker motion. Der er ingen grund til at dyrke endnu mere motion. Jeg ved ikke, hvor langt du er i din udvikling fra pige til kvinde, men du kan godt regne med, at du får flere former i løbet af de næste år.

Måske kan du få noget ud af at læse svar til andre:

Jeg er 12 år, vejer 41 kg og er 154 cm høj. Er jeg for tyk?
Kan I hjælpe mig, så jeg får det bedre med min krop?
Hvordan kan jeg få mere selvtillid?

Der er også læse gode artikler og svar om din problemstilling i vores tema Selvværd og identitet.

Håber, mit svar kan hjælpe dig – og mest af alt give dig mod til at snakke mere om det med en voksen!

Mvh. Marie