Er jeg undervægtig?
Hej
Jeg er en pige på 12 år. Jeg vejer 45 kilo, og min højde er cirka 164. Jeg tænker hele tiden på, om jeg er undervægtig. Jeg er også en tynd pige. Der er tit nogle, der siger til mig, at jeg er tynd, og det bliver jeg faktisk meget ked af.
Jeg vil rigtig gerne tage på men ved ikke hvordan?
Hilsen mig :)

SVAR:
Hej pige på 12
Tak for dit rigtig gode og fine spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er altid super godt at få sat ord på det, der fylder.
Forskelligt hvordan man ser ud
Jeg kan se, ud fra hvad du beskriver om dig selv, at du er – for din alder – en høj pige. Du er også slank i forhold til din højde. Det har du sikkert altid været og ligner i kropsbygning sikkert en af dine forældre, da de var på din alder.
Nogle mennesker er høje og slanke, andre er lave og mere runde og andre igen er mere i midten. Vi er alle så forskellige, og det er helt ok.
Det vigtige
Det der er vigtigt er, at man følger den kurve, man nu ligger på og ikke går ned på vægtkurven, hvis man i forvejen er slank.
Det rigtigt vigtige er også, hvordan man har det med sig selv, og at man spiser mad, når man er sulten.
Når man er slank, som du er, er det rigtig vigtigt at spise mad, der mætter på en god måde. Måske er du en, der hurtigt bliver mæt, og så har du brug for at spise flere små måltider i løbet af dagen. Det er godt at spise noget, som mætter og giver næring til kroppen, så din krop har de rigtige “byggesten” med den nødvendige energi.
Så hvis du har energi og overskud i din hverdag til at gøre de ting, du skal, skal du ikke bekymre dig så meget om din vægt.
Godt at tale med nogen
Det er godt at dele dine tanker med din mor eller en anden voksen, du har tillid til, hvis du har mulighed for det. Det kan også være en mulighed at opsøge sundhedsplejersken på din skole. Hun kan vise dig din højde-/vægtkurve og tale mere med dig om det, så du kan slippe for dine bekymringer og triste tanker.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at det giver mening for dig.
Hvis du har lyst til at læse mere om det at være forskellige og værdien i det, vil jeg anbefale vores artikel Du er smuk som du er!
Kærlig hilsen
Marianne