Pige på 10 år: Jeg lyver altid om min vægt – er jeg for tyk?
Hej
Jeg er 10 år og er 156 cm og vejer 48 kg. Jeg vejer alt for meget, gør jeg ikke??
Jeg føler mig selv tyk, men jeg ved, at jeg er ved at gå ind i puberteten. Jeg føler mig meget tyk i forhold til de andre piger. Jeg lyver altid om min vægt og lader aldrig nogle holde mig. Vejer jeg for meget?
PIge

SVAR:
Hej pige på 10 år
Tak for dit brev til AdamogEva.dk. Hvor er det godt, at du har mod på og lyst til at skrive til os. Det er rigtig fint, at du skriver din højde og vægt, så er det nemmere for mig at give dig et svar.
Slet ikke for tyk
Jeg kan fortælle dig, at du på ingen måde er for tyk. Din højde og vægt passer perfekt sammen. Du er lige, som du skal være, så du kan være helt tilfreds med dig selv og ikke bruge energi på at spekulere på det.
På vej ind i puberteten
Som du selv skriver, er du nok på vej ind i puberteten, og det betyder, at du lige nu er rimelig høj for din alder. Det gør også, at du vil se større ud end de andre.
Det er helt normalt, at børn/unge i din alder ser meget forskellige ud, og når man så er en af dem, der er hurtigt i puberteten, er det normalt, at man kan føle sig for stor i forhold til de andre. Men det er du på ingen måde.
Om ikke så lang tid kommer de andre også i gang med at vokse og gå i puberteten, og så føler du dig ikke så anderledes.
Hvis du har lyst til at vide mere om puberteten og alle de forandringer, der sker, kan du læse forskelligt i vores tema om pubertet – mest for piger.
Håber, at mit svar giver mening for dig, og at du kan bruge det.
Kh Marianne