Skal jeg slå op med min kæreste gennem 5 år?

Vis spørgsmål

Kære AdamogEva.dk

Jeg er en pige på 20 år, og min kæreste og jeg har været sammen i fem år. Han er blevet en del af familien; vi har altid haft hinanden, og jeg elsker ham utrolig højt.

Det sidste halve år har jeg gået og tvivlet på vores forhold. Jeg har oplevet ikke at føle mig tiltrukket af ham; vi har ikke haft sex i et godt stykke tid. Derudover bliver jeg let irriteret på ham og ting han gør. Jeg ved godt, at forelskelsen selvfølgelig ikke varer ved efter 5 år, men jeg er bare bange for, at mine følelser er gledet væk.

Jeg har talt med ham omkring det hele, og vi taler godt og modent sammen om det. Han har det ikke på samme måde, men han respekterer min tvivl. Lige nu har vi bare aftalt at tage det stille og roligt, indtil jeg bliver student i slutningen af denne måned.

Jeg er bange for, at jeg ikke kan være sammen med ham længere efter det. Måske har jeg brug for at prøve at være alene; det har jeg jo trods alt aldrig været ... Det føles bare lidt, som om en person skal dø, og jeg er så bange for at tage den forkerte beslutning. Det er så trygt med ham, og vi har altid talt om, at det skulle være os to for altid. Kan jeg overhovedet uden ham?

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære S

Du er 20 år og har haft en kæreste, siden du var 15, og nu er du i tvivl med hensyn til fremtiden og oplever meget forskelligrettede følelser.

Det er naturligt at komme i tvivl

I udgangspunktet tror jeg, at det, du oplever, er meget naturligt. Du og din kæreste har været sammen i fem år; han er blevet en del af familien, og I har også været sammen seksuelt. I den periode af jeres liv, hvor man ændrer og udvikler sig mest – fra teenager til voksen – er I så at sige vokset op sammen og vokset sammen.

Det kan være en stor styrke, fordi I på den måde har dannet mange af jeres værdier, holdninger og adfærdsmønstre sammen og har lært hinanden at kende på mange forskellige måder. Men det kan også være årsagen til, at du nu begynder at spørge, hvem du egentlig selv er, og hvad du egentlig selv ønsker og drømmer om; nu hvor du måske allerede har din studentereksamen godt overstået og sikkert skal træffe en del andre valg i forhold til fremtiden.

Kærlighed er en beslutning

Hvis I var gift, ville jeg fortælle dig, at det er normalt, at du indimellem bliver irriteret på ham over ting, han gør, dårlige vaner osv. Så længe man er nyforelsket og måske ikke kan være så meget sammen, som man gerne ville, er det lettere at skjule sine egne mindre heldige sider – og at være lidt blind for den andens. Jo tættere ens forhold bliver, jo mere bliver man opmærksom på, at der ikke findes nogen, der er uden fejl og besværlige egenskaber.

Når man er gift, har man lovet at elske i medgang og modgang, og så må man være villig til at elske – ikke bare på grund af, men lige så meget på trods af. Lige som man selv bliver det. Man må arbejde på at bevare og uddybe kærligheden i det fælles liv, men også have andre interesser og verdener at færdes i, så man udvikler sig hver for sig og hver især får noget nyt at bringe med ind i samlivet. Også lysten til det seksuelle kan variere i et ægteskab, og det må man også arbejde på at vedligeholde og uddybe til fælles glæde. Når I ikke er gift, har I ikke forpligtet jer på at blive sammen, og så er der rum for tvivl og spørgsmål i forhold til fremtiden.

Plads til andet end parforholdet

På mange måder har I levet et liv tæt sammen – også seksuelt. Det har været trygt, og I har været enige om, at det skulle være jer for altid. Men der har måske ikke været plads til så meget andet i jeres liv, fordi I har været så optaget af hinanden. Så nu spørger du måske dig selv, om det er nok for dig? Om det virkelig er det, du ønsker og drømmer om? Om der ikke er mere? Og samtidig ligger frygten i baghovedet: Kan du klare dig uden ham, hans kærlighed og opbakning?

Hvilke kvaliteter har din kæreste

Du skriver ikke om, hvilke kvaliteter din kæreste har. Eller om, hvad der førte jer sammen, hvorfor I har været kærester i fem år, og hvilke fælles interesser og værdier I har. Om I taler godt sammen. Om I er gode til at løse konflikter. Men disse spørgsmål er det værd at overveje i forhold til de ting, der her og nu irriterer dig. Når du så har overvejet det, er du nødt til at træffe et valg. For din egen skyld og for din kærestes skyld; for det er også hårdt for ham at være i denne situation.

Det er dit valg

Der er ingen, der kan træffe valget for dig, og der findes desværre ingen valg, som ikke samtidig indbefatter et eller flere fravalg. Men når din kæreste er villig til at give dig den plads, du har brug for, vil jeg foreslå, at I helt afbryder kontakten med hinanden i et aftalt tidsrum, fx et halvt år. Det lyder måske af meget, men det er kort tid i forhold til et helt liv, og det vil forhåbentlig give dig mulighed for at mærke efter og tage en endelig beslutning. Du risikerer selvfølgelig, at din kæreste finder en anden i mellemtiden, men det er den risiko, I må løbe for at blive klar over, om kærligheden mellem jer er stærk nok til at bygge en fælles fremtid på.

Du kan måske få noget ud af at læse artiklerne:
Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
Den eneste ene

og et svar til en anden kvinde, der går med nogle af de samme overvejelser som dig:
Hvad skal jeg gøre, når jeg er forelsket i en anden end min kæreste?

Jeg håber for dig, at du finder en løsning, som vil gøre dig glad fremover.

Mange hilsner
Inge Bøgel Lassen