Hvordan undgå at min kæreste bliver min psykolog?
Jeg syns, det er svært, fordi jeg er et typisk dramafyldt problembarn. Og jeg har ikke råd til psykolog, men jeg har så mange følelser og alt muligt, jeg kunne haft brug for at snakke om.
Men hvor meget skal jeg snakke med min kæreste om det? - Fordi, på en måde skal jeg jo kunne snakke med ham om alt, MEN han skal IKKE være min psykolog, det er jo ikke ham, der skal redde mig! Jeg syns det er svært, at finde balancen der.
På forhånd tak, og tak for Jeres gode side :)
M, 18 år

SVAR:
Kære M
Tak for dit spørgsmål. – Dejligt at høre, at du er glad for vores hjemmeside.
Jeg vil gerne komme med nogle vinkler på dit spørgsmål, som jeg håber, kan hjælpe dig.
Det er rigtig fint, at du gerne vil dele alt med din kæreste og samtidig er opmærksom på, at han hverken kan eller skal være din psykolog.
Typisk dramafyldt problembarn
Du skriver, at du er et typisk dramafyldt problembarn, der har mange følelser om alt muligt, som du har brug for at snakke med nogen om.
Nu skriver du ikke, hvad det er for nogle følelser, du kunne have brug for at snakke med nogen om. Måske er du heller ikke helt selv klar over, hvad det er. Måske synes du, det vælter rundt med følelser i dit sind, som du hverken kan finde hoved eller hale i.
Jeg fornemmer i dit brev, at du kunne have glæde af at få hjælp af en person, som du ikke er i en relation til. Du skriver, at du ikke har råd til at gå til psykolog og jeg tænker, at det måske heller ikke er en psykolog, du har brug for i første omgang. Det kunne være, at det første skridt skulle være at finde én, der er vant til at snakke med og rådgive unge. Her kunne du evt. gøre brug af nogle af alle de gratis tilbud, der findes for unge.
Gratis hjælp
Du har sikkert en eller anden fornemmelse af, hvad du har brug for at snakke om. Jeg vil lige nævne et lille udpluk af de muligheder, der er.
• Handler nogle af dine følelser f.eks. om, at du indimellem føler ensomhed, så kan du kigge på hjemmesiden www.ventilen.dk. Her er der flere former for hjælp at hente.
• Handler det om forvirring og tanker om, at det var lettest slet ikke at leve så kunne www.livslinien.dk være en mulighed.
• På mange uddannelses steder er der rådgivere, mentorer, psykologer som er gratis for studerende. Du kan se mere på www.studenterrådgivningen.dk
• Hvis du er aktiv i foreningslivet eller er medlem af en forening, kan du evt. også prøve at undersøge hvilke muligheder, der kunne være der.
• Mange steder er der også præster, som gerne stiller sig til rådighed for samtaler.
Som du kan se, er der en række gratis tilbud inden for mange forskellige områder. Jeg vil opfordre dig til at vælge det, der giver mening for dig. Måske kommer du i tanker om helt andre muligheder og så er det fint. Det vigtigste er, at du tager initiativ til at kontakte én af de muligheder, som du har tillid til, kan hjælpe dig.
Hvor meget kan jeg snakke med min kæreste om det?
Du skriver, at du gerne vil tale med din kæreste om alt; men samtidig ønsker du ikke, han skal være din psykolog. Jeg tror, det er rigtig sundt, du ser sådan på jeres forhold. Det er nemlig vigtigt, at man i et kæresteforhold lever i et ligeværdigt, fortroligt og gensidigt forhold til hinanden.
Afhængig af hvordan jeres forhold er. – Så kunne du jo overveje, at fortælle din kæreste om nogle af dine følelser og fortælle ham, at du har brug for en person, der kan hjælpe dig med at blive klogere på dine følelser.
Du kunne sende en prøveballon op og fortælle ham om noget af det, der rumsterer i dit sind. Hvis du oplever, han kan rumme det og kan lytte, så kan du fortælle, at du gerne vil fortælle ham om flere af dine følelser. Jeg tror, det vil være en god ide direkte at spørge, om han vil lægge øre til det.
Som sagt så er det rigtig godt, at du er opmærksom på, at han ikke kan redde dig. – Måske skal du også fortælle ham, at du ikke har en forventning om, at han kan løse dine problemer. Men at det er en stor hjælp for dig, hvis han indimellem vil lægge ører til dine tanker og følelser.
Finde balancen
Husk også at det er en balance, som du ikke er ene om at finde. Det er en balance, I skal finde i samarbejde med hinanden. Det kommer nemlig meget an på, hvordan I er som personer og hvordan jeres kæresteforhold er.
Det er vigtigt, at I har en dialog om det, med udgangspunkt i hvad I har det bedst med, både sammen og hver for sig.
Jeg ønsker dig/jer lykke til at finde vejen gennem det!
Du er hjertelig velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Annette