Pige på 14 år: Er jeg tyk?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er 150 cm og vejer 48 kg. Er jeg tyk?

J, 14 år

SVAR:

Kære J

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er godt, du søger svar på det, du går og tænker på.

Din højde og vægt passer rigtig fint sammen – så ingen grund til at være bekymret for, at du er tyk.

Lidt fedt er normalt

Det er helt almindeligt at have fedt på kroppen, og typisk sidder det lige under huden. Når man er pige, er det helt normalt, at man får mere fedt på kroppen end drenge, da det kvindelige kønshormon (østrogen) gør, at vi får fedt på bestemte steder af kroppen. Det kan være på fx arme, baller, lår og på maven.

Du kan læse mere om din krops udvikling i vores artikel Fra pige til kvinde og finde flere artikler og svar til andre i vores tema Pubertet – mest for piger.

Snak med en voksen

Hvis tankerne om, at du er for tyk, fylder rigtig meget hos dig, er det vigtigt, at du taler med din mor eller far (eller en anden voksen, du har tillid til) om det.

I kan også aftale, om det er noget, du skal tale om med sundhedsplejersken på din skole.

Jeg håber, mit svar er en hjælp for dig.

Kh Solveig