12 år – er det farligt at veje 80 kg?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 12 år, jeg vejer lidt over 80 kg og er 169-170 cm høj. Jeg ville lige høre, om jeg er overvægtig, eller om det er farligt!

Jeg er den anden højeste i min klasse og er nok den af pigerne med flest muskler :)

Håber du vil svare.

Mvh C

SVAR:

Hej C

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er rigtig godt og vigtigt at få sat ord på det, der fylder i ens tanker og følelser.

Højde, vægt og muskler

Det lyder til, at du er en høj pige for din alder. Når man er så høj, så vejer man jo også mere end dem, der er lavere.

Du skriver, at du nok er den pige med flest muskler i klassen. Vægten siger jo i sig selv ikke noget, om det er fedt eller muskler, der giver en person den vægt, han/hun har. Man kan kun vurdere, om en person vejer tilpas ved at se vægt i forhold til højde. Man kan også tydeligt se, om det er muskler eller fedt, der giver en person den vægt, han/hun har.

Aktiv pige

Jeg har en fornemmelse af, at du er meget aktiv og derfor har muskler og ikke fedt på din krop. Derfor tror jeg ikke, at du er overvægtig. Det er slet ikke farligt.

Snak med sundhedsplejersken

Jeg synes, du skal kontakte sundhedsplejersken på din skole og få en snak med hende, om din vægt er tilpas; det vil give dig den bedste vurdering, fordi hun bedre kan bedømme det, når hun både ser dig og hører dig fortælle om din hverdag.

Jeg håber, mit svar giver mening for dig.

Kh Marianne