Pige 16 år – vokser jeg mere?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva.

Jeg er virkelig ked af min højde, som kun er 167,9 cm. Min mor er 174 cm, og min far er 179 cm. Og jeg er så træt af at stå ved siden af min mor og stadig føle mig som et barn, nu hvor jeg er 16 år.

Jeg har taget utroligt mange tests, som skulle kunne fortælle mig, hvor høj jeg vil blive, og testene siger, at jeg vil blive 170 cm, men jeg tvivler virkelig, for hvornår stopper piger med at vokse?

Min familie på min mors side er ret høje, og min kusine, som lige er fyldt 13, er en cm fra at være på højde med mig, og jeg synes, det er rigtig irriterende, for min mors familie kommenterer det hele tiden.

På min fars side er de ikke specielt høje, og mine to kusiner, som er ældre end mig, er begge lavere end mig, mens den ældste af dem er lidt højere, og så er min farmor og min faster også lavere end mig.

Men jeg forstår ikke, at jeg pludselig ikke er så høj længere. I de mindre klasser var jeg en af de højeste. Men så voksede drengene, og pigerne fra parallelklasserne begyndte at vokse, og nu er jeg den tredje laveste pige i min klasse.

Derudover er mine bedsteveninder alle højere end mig – 172 cm til 174 cm, og jeg ville give alt for at have deres højder.

Jeg har den følelse, at min højde gør mig grimmere, hvilket er lidt åndssvagt, men jeg føler mig mindre værd af det på grund af, at min mors familie driller mig med det. Efter sigende vil min 13-årige kusine blive 179 cm, og jeg kan langt fra forestille mig mig og hende gå rundt sammen med den højde forskel.

Jeg håber virkelig, I kan fortælle mig noget om det med at vokse, om musklerne der forårsager det, og om hvordan jeg kan sige, hvor høj jeg bliver, og hvorfor jeg ikke indtil videre er højere.

Hilsen F :-)

SVAR:

Hej F

Højden er arveligt bestemt

Baseret på dine forældres højde kan du nok ikke regne med at blive meget højere end 170 cm, hvilket jo også var resultatet af de tests, du har taget. Det er almindeligt for piger at vokse hurtigere end drenge i alderen 10-12 år. Mange piger ophører med at vokse i 16-17-års alderen, mens drenge nogle gange vokser indtil 19-års alderen.

Nogle ting må vi lære at leve med

Du kan ikke selv gøre noget for at påvirke din højdevækst, da den er arveligt bestemt. Nogle ting i livet kan man gøre noget ved; andre ting kan man ikke gøre noget ved. Jeg er selv 170 cm, hvilket jo er lavt for en dansk mand. Det ville da være rart at være lidt højere, men der er intet at gøre ved det, og så kan man lige så godt forsøge at lære at leve med det. Jeg forstår godt din frustration, men må også opfordre dig til at tænke anderledes omkring din højde – for den kan ikke ændres.

Din værdi afhænger ikke af højden

Jeg er ked af at høre, at du føler, du er mindre værd pga. din højde. Men jeg er glad for at læse, at du godt kan se, det ikke giver mening at tænke sådan. Det er jo ikke højden, der afgør, hvad et menneske er værd. Alle mennesker er unikke, og alle mennesker har lige meget værdi uanset højde, hudfarve, hårtype, udseende og alt andet, hvad vi mennesker går og vurderer hinanden på.

Fortæl hvad det gør ved dig

Jeg er rigtig ked af høre, at din mors familie tænker og kommenterer nedladende omkring din højde. Det er dybt urimeligt og forkert. Jeg synes, du skal gøre dem opmærksom på, at det sårer dig. Og mind dem om, at du jo ikke kan gøre for det, og at det er unfair at vurdere mennesker pga. deres højde.

Jeg håber, du lærer at finde fred i din højde, og at du er, som du er. Du er værdifuld som du er, uanset hvad andre måtte tænke om dig eller din højde.

Mvh Boje