Meget utilfreds med mit udseende... HJÆLP! - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Jeg er en pige på 13 år, der lever et udmærket liv med venner, dejlige forældre, en hest og en skolegang, som faktisk går fint. Mine venner kan godt lide mig, men jeg har en lille problem med mig selv.

Jeg synes at min kropsform er pæn og jeg synes, jeg er en pæn pige. Men jeg hader, at jeg er blond, blå øjet og lys i huden. Når jeg ser i musikvideoer, er de flotte kvinder kun mørke kvinder med sort hår og brune øjne. Jeg kan farve mit hår, men jeg er stadigvæk bange for, at det kommer til at se dumt ud med så lys hud og lyse øjne.

Tit kan jeg ikke gå i shorts og bare ben, fordi at mine ben er så hvide, at de bliver blå og lilla, da mine blodårer også er meget yderlige. Jeg er så utilfreds med de ting, jeg lige præcis ikke kan lave om på. Med selvbruner går det altid galt og uanset hvad, så er mine øjne et problem.

Jeg prøver hele tiden at tage mig sammen til at sige "Sådan er det! Du kan ikke ændre det, og der er jo nok en derude, der vil elske dig alligevel!" Men det hjælper mig ikke.

Jeg har snakket med min mor om det, men hun siger bare, at det er noget pjat, at jeg er en smuk pige, og at jeg skal glemme det. Men i det her tilfælde føler jeg ikke, at jeg kan stole på min mor, fordi at alle mødre synes selvfølgelig, at deres børn er smukke.

Jeg bliver endnu mere indelukket, og bliver mere og mere utilfreds med det hver dag. Er bare på ingen måde okay med min hår-, hud- og øjenfarve. Hvad gør jeg?

Jeg kan ikke leve med at skulle være ligeglad og jeg kan heller ikke bruge et "Accepter det"! Jeg har meget svært ved at acceptere mig selv som en lys pige. En mørkere hud og brune øjne ville være nok, men selv det er jo for meget at forlange, da skaden allerede er sket. Føler mig grim og udenfor. Vær søde og hjælpe mig! Jeg har ingen andre at gå til!

Hilsen mig!

SVAR:

Hej Mig

Fra en blond til en anden vil jeg blot sige, at jeg udmærket kender det med at være den blegeste sild på stranden. Nogle gange har jeg joke'et med, at kogt asparges var mere brune end mig og jeg ville gerne, at der var mindst muligt fokus på min blege krop.

Udseendet betyder noget

Jeg har tidligere været den første til at slikke solens stråler, i håbet om at blive brun og helst uden nogen former for beskyttelse, for at få mest muligt ud af det. Jeg har prøvet solarium (for dyrt) og selvbruner (besværligt og oftest med dårligt resultat)…intet har virket. Gennem årene har jeg blot måttet sande, at jeg ikke rigtigt har kunnet ændre det i særlig grad. Jeg har endda været så smart at finde mig en mand, som bliver brun ved første solstrejf, som får mig til at virke endnu hvidere. Men så alligevel må jeg bare indrømme, at det betyder mindre og mindre for mig.

Men der er andre ting, der er vigtigere

Jeg har fundet ud af, at der er vigtigere ting i min hverdag at bruge tid og energi på. Hvordan skal det så hjælpe dig…tja det ved jeg faktisk ikke, for det handler om, at du finder noget vigtigere at gå op i end dit udseende. Jeg lover dig, at du nok skal få en kæreste og han ikke vil gå op i, hvor bleg du er - for sådan er kærligheden ikke.

Nu hvor jeg sidder her indenfor og solen bager udenfor og jeg ser mange mennesker ligge og suge solen til sig, til de bliver helt røde, så går det op for mig at tingene omkring min hudfarve for alvor har ændret sig de seneste par år. Min bror har kæmpet en lang kamp mod kræft og har tabte den for nogle måneder siden. Det har betydet for mig, at der er vigtigere ting at gå op i og jeg sørger for at passe på mig selv i solen - ja jeg nyder solen, men med måde.

Flyt focus

Det, jeg forsøger at sige til dig, er, at medmindre du vil have lavet en omvendt Michael Jackson og få plastikopereret dig til en mørkere hudfarve, så må du acceptere, at du er lys i huden. I stedet for så at fokusere så meget på det, må du finde noget andet at gå op i, som kan fjerne dit fokus og gør, at du føler dig attraktiv.

Måske kan du også have glæde af, at læse svar til andre, som er utilfredse med deres udseende:

Vil mine fregner forsvinde helt?

Føler mig så grim – hvad gør jeg?

Hvad stiller jeg op når min selvtillid svigter?

Kan I hjælpe mig, så jeg får det bedre med min krop?

Du er unik

Gud har skabt dig, lige som du er og han vil ligesom din mor sige, at du er perfekt…du mangler blot selv at se det og føle det. Jeg håber, du finder fred med det hele og finder styrken til at være bleg og stolt af det.

Mvh Anne