Kan jeg mon havne i en spiseforstyrrelse igen?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 19 år. Jeg havde engang en lille spiseforstyrrelse for omkring 2 år siden.. Jeg tabte mig 9 kg gik fra 61kg til 52kg.. er 168 høj.. Den gang havde jeg nogle store bryster, som jeg var meget ked af, så jeg prøvede at tabe mig, så de blev mindre, men det skete ikke.

Her for en måned siden, fik jeg endelig min brystreduktion. Jeg gik fra en 75f til en 75c. Jeg fik taget 1kg og 36 gram af ialt. Jeg vejer nu 48.5 kg.. Det, der er problemet, er, at jeg er bange for at komme over de 48 kg og mine bryster så bliver store igen. Man hører jo tit, at hvis man bliver stor, bliver ens bryster også større.. og omvendt.

Jeg har også angst og skal starte i behandling snart. Det skal lige siges, at min familie er lidt overvægtige og jeg kan ikke forstå, at de er, når jeg ikke er.. Jeg ved bare ikke, om jeg er ved at havne i en spiseforstyrrelse, hvis jeg bliver ved med at tænke sådan, som jeg gør...håber i vil svare.

Knus fisken.

SVAR:

Kære Fisk

Tak for dit brev. Det lyder til, at du har nogle problemer at tumle med og jeg håber, at du kan finde en erfaren voksen, som kan hjælpe dig gennem de svære ting, du står i.

Spiseforstyrrelse igen?

Du skriver, at du er bekymret for at havne i en spiseforstyrrelse igen, hvilket er en reel bekymring, da du jo har prøvet det før og dermed har risiko for tilbagefald, så det er rigtig godt, at du er opmærksom på dette problem. Jo tidligere du søger hjælp, jo mindre er risikoen for, at du havner i en svær spiseforstyrrelse.

Faresymptomerne for en spiseforstyrrelse er vægttab på over 6 kg i løbet af 3 måneder, at du er bekymret for at miste selvkontrollen, kaster op fordi du føler dig ubehagelig mæt, at du føler dig tyk, selvom andre siger, at du er tynd eller at du oplever at mad simpelthen er styrende for dit liv. Du skriver, at du er på vej i behandling for angst. Jeg synes, du skal tale om dine bekymringer for at få spiseforstyrrelser med den læge, der har udskrevet angst-medicin til dig. Han/hun kan helt sikkert hjælpe dig videre.

Brystreduktion

Jeg håber, du oplever større tilfredshed med dine bryster, efter du har fået brystreduktionen, måske oplever du også færre nakke- og ryggener. Ved en brystreduktion fjerner man bryst og fedtvæv og det er klart, at hvis man tager meget på, kan brysterne vokse pga fedt, men jeg tør godt love dig, at du ikke kommer op i samme størrelse igen, med mindre du tager rigtig rigtig meget på og bliver overvægtig. Med din højde og vægt ligger dit BMI på 17, hvilket vil sige undervægtig. Ud fra BMI ligger din idealvægt på omring 53-70 kg, så du er langt fra på vej til overvægt. At din familie er overvægtige, behøver slet ikke at betyde, at du bliver overvægtig.

Du er værdifuld!

Jeg har lyst til at fortælle dig, at du er en værdifuld kvinde! Det er hverken krop eller bryster, der gør dig værdifuld som menneske. Håber du kan finde ro og hvile i, at du er perfekt, som du er skabt.

Jeg håber, at du får talt med en erfaren voksen om dine tanker.

Mette