Hvad gør jeg med acne, strækmærker, tydelige blodårer mv.?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en teenagepige, som ligesom så mange andre har det rigtig dårligt med min krop. Jeg læser tit om folk, der synes, de har for små bryster eller nogle andre, der synes de er for tykke, men jeg har det, som om der er en række ting i vejen med mig, jeg har bare så mange fejl.

1: Jeg er stor, med det mener jeg, at jeg er både høj og buttet. Det er ikke fordi, jeg er overvægtig, men er den højeste af pigerne i min klasse og er i det hele taget bredskuldret.

2: Jeg har acne, og med det mener jeg ikke kun i ansigtet. Faktisk er det ikke så slemt i ansigtet, men det er over hele mit bryst og på hele min ryg. Min ryg og begge mine skuldre er fyldte med ar og bumser. Det går også lidt ned ad mine arme, og det ødelægger mig helt.

3:Jeg har strækmærker på min numse/baller, på hofterne og lidt på lårene.

4: Jeg har ekstremt tydelige blodårer på mit bryst, arme... i det hele taget over det hele, dog mest brystet og under øjnene. Ligner en vampyr, da jeg simpelthen har tydelige blodårer under øjnene.

Undskyld det blev sådan en lang besked, men føler mig ekstremt klam og grim. Når jeg taler med folk om det, siger de ejjj, du er jo pæn, men det er fordi, at det meste af det her forgår under mit tøj. Jeg håber virkelig I svarer og giver mig nogle tips til, hvordan jeg kan komme af med de forskellige ting. Jeg er på medicin mod bumserne.

<3 14 år

SVAR:

Kære teenager

Jeg kan godt forstå, at du er ked af dit udseende. Acne, buttethed, brede skuldre, tydelige blodårer og strækmærker er ikke moderne, og når du og vi andre dagligt bliver bombarderet med et meget anderledes skønhedsideal, så er det svært at føle sig smuk og værdifuld.

Noget må du lære at leve med

Desværre er dine ”fejl”, som du kalder dem, svære at lave om på, og nogle af dem må du indstille dig på at leve med. Højden, strækmærkerne og de brede skuldre er i hvert fald ikke til at ændre på.

Acne kan behandles

De gode nyheder er, at der findes flere medicinske behandlinger mod acne, og jeg kan høre, at du allerede er i gang med en af dem. Det er rigtig godt, for selv om det tager måneder eller måske år at finde en behandling, der virker optimalt, så plejer det at lykkes, og du kan i hvert fald reducere risikoen for at få ar. Så mist ikke modet. Vær vedholdende og bliv ved med at opsøge læge, for nogle gange skal man prøve flere forskellige behandlinger, og det tager tid, før de virker.

Der er muligvis en sammenhæng mellem visse madvarer og acne, men det er usikkert, hvor stor betydningen er. Måske kan visse mælkeprodukter forværre sygdommen – men inden du begynder at eksperimentere drastisk med din kost, så spørg din læge. Hvis du f.eks. skærer ned på mælken, er det meget vigtigt, at du får kalk fra andre fødevarer som f.eks. grønne grøntsager, kål og nødder! Ellers fandt jeg nogle gode råd til sidst i denne artikel Bumser - Acne. Fx er oliefri make-up-produkter bedre, og man skal være forsigtig med overdreven solbadning.

Vægten kan påvirkes af gode motions- og kostvaner

Ang. at være buttet, så ved du sikkert, at der findes de første 500 slankekure, som man kan prøve. Jeg har ikke stor tiltro til de fleste af dem. De giver måske et hurtigt vægttab, men man tager på igen, når man begynder at spise, som man plejer. Det mest fornuftige er at prøve at få nogle gode mad- og motionsvaner. På denne her hjemmeside kan du se, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler. De officielle kostråd.

Anbefalingerne er baseret på den nyeste viden, og hvis du følger deres råd, får du en sund og varieret kost, der giver fysisk velvære og måske et vægttab. Overordnet set handler det i høj grad om at holde sig fra fed og sukkerholdig mad og drikke – især fastfood, sodavand, slik og kager, og i stedet drikke vand og spise mad med mange fibre, såsom grove grøntsager og rugbrød og få fedt på den sunde måde (for fedt skal man have) igennem fx fisk, planteolie eller nødder. Samtidig skal man sørge for at få motion – både træning, hvor man får pulsen op, og almindelig aktivt hverdagsliv som rengøring eller gåture.

Det kan være en udfordring at ændre vaner

Problemet er, at det er svært at ændre sine vaner, men chancen for succes er langt større, hvis man har en ven at gøre det sammen med – måske du kan få én af dine veninder med på idéen? Det er som regel urealistisk at ændre på for meget på én gang, men det er bedre at ændre på én ting end ingen.

Når det er sagt, så lad være med at overdrive. Det er ikke godt at være decideret overvægtig, for det begrænser dine muligheder for at bevæge dig, og det giver helbredsproblemer, men hvis du har lidt polstring hist og her, kan det faktisk være sundere end at være tynd. Og når du er høj og kraftigt bygget, så skal der jo også være lidt fyld til centimeterne. BMI er et udmærket pejlemærke, du kan bruge, hvis du vil have en mere objektiv vurdering på, om du vejer for meget. Husk bare, at der er forskel på normalværdierne for børn og voksne.

Du er unik og værdifuld

Jeg synes kun, at dette her svarer på en del af dit spørgsmål, fordi jeg har på fornemmelsen, at du er en helt almindelig pige. Du vil helst være en del af flokken. Du kan ikke lide at skille dig ud. Du vil gerne se ud som de andre. Men faktisk er det ikke udseendet, den er gal med – det er selvværdet. Selvværd handler om at tro på, at du er noget værd og har noget at byde ind med, fordi du er dig – vel at mærke den eneste dig i hele verden – og ikke fordi du ser ud på en bestemt måde.

Vælg dine idealer med omhu

Jeg synes, at det er en kamp at få et godt selvbillede, bl.a. fordi vi lever i en verden, hvor udseendets betydning fylder mega meget. Vi bliver bombarderet med det simple budskab: ”Du skal være supertynd uden naturlige kvindeformer som hofter og bryster påvirket af tyngdekraften, for at du er noget værd.” Kravene er umulige at leve op til. Ikke engang modellerne lever op til dem – de bliver jo reduceret og forstørret hist og her i photoshop, før billedet kommer på forsiden.

Skrot det pjat. Det er løgn. De ser ud til at være lykkelige, men i virkeligheden har rigtig mange ”stjerner” et ganske elendigt liv, hvor de dulmer sorgerne med druk og stoffer. Vælg dine forbilleder med omhu! Lad være med ukritisk at tage nutidens idealer til dig – de holder ikke hvad de lover. Tænk over, hvad du lader dig påvirke af.

Det smukke kommer indefra

Med tiden håber jeg, at du vil se, at de smukkeste mennesker virkelig er dem, der er smukke indeni. Det synes jeg i hvert fald, og jeg har faktisk fundet en hot fyr på youtube, der siger det samme: Ashton Kutcher Speech – Teen Choice Awards. Frit oversat siger han sådan her: ”Det mest sexede i verden er at være klog. Og være omsorgsfuld. Og være gavmild. Alt andet er bare nonsens, som folk prøver at sælge til dig, så du kan føle dig mindre værd. Så lad være med at hoppe på den limpind. Vær klog. Vær omsorgsfuld. Vær gavmild.”

Fokuser på det positive – det ser dine veninder!

Jeg er sikker på, at du er en fantastisk pige – og det lyder faktisk som om dine veninder er enige. I hvert fald synes de, at du er pæn, selv om du ligner en vampyr rundt om øjnene. Det lyder lidt underligt. Mon ikke du er lidt for god til at se de dårlige sider af dig og dit udseende? Øv dig i at fokusere på det positive. Måske har du en pæn hårfarve eller kønne øjne? Måske er der faktisk nogle, der misunder dig, at du er høj? Måske er du god til fodbold eller matematik? Måske er du en rigtig god veninde eller storesøster?

Det kan måske også varme lidt at tænke på, at der faktisk er mange mænd, der synes, at buttede piger er pænere end tynde. Desuden kan høje kvinder med brede skuldre sagtens være feminine og smukke. Man kan ændre meget på sit udseende ved at få en frisure, lidt make-up og noget tøj, der klæder én.

Jeg håber, du er blevet opmuntret lidt. Jeg har ikke serveret nogen nemme løsninger, for de findes ikke, men jeg tror, at vejen frem er at huske på at se det positive. Du ser ikke ud på den måde, du kunne ønske dig, men så må du få det bedste ud af det, du har. Der er ikke så meget andet at gøre – og det er heller ikke totalt håbløst, for de andre ser tydeligvis noget smukt i dig, selv om du har svært ved at få øje på det.

Varme hilsner
Amalie