Ønsker mere frihed – er jeg for ung til det?
Kære jer. Jeg har et lille forældreproblem. Jeg er lige blevet 13 år, og nu da jeg er blevet en teenager, synes jeg godt selv, at jeg kunne få lov til lidt mere.
Jeg lever et generelt godt liv. Jeg styrer selv mine sengetider og spisevaner (mine forældre siger selvfølgelig stop, hvis det bliver for meget). Men jeg har næsten ingen venner og vil gerne ud og finde et par på folkeskolen (går selv i hjemmeskole), eller måske endda min første kæreste. Der har været et par drenge, der har været vilde med mig, men der var jeg ikke klar til et forhold på samme måde som nu. Nu vil jeg faktisk rigtig gerne have en kæreste og nye veninder.
Min mor og jeg har også haft snakken om makeup! Da jeg var 11, sagde hun, at jeg godt måtte, når jeg blev 13, men nu siger hun, at hun ikke vil have det, før jeg bliver 14 år.
Hun siger også, at jeg nu går meget mere op i kærester, end jeg egentlig burde, og at efter hendes mening skal jeg først have en, når jeg bliver 15-16 år. Men ikke engang jeg kan gøre noget ved mine små hormoner, som begynder at køre. Jeg har fået menstruation, og jeg har også fået lidt store bryster. Er det hormoner og instinkt, der tager over, eller er det bare teenageren, der knager?
Det med sminken kan jeg klare, men jeg finder mig ikke i (ikke engang fra min mor) at blive bremset i mine sociale behov. Det er jo ikke sex, jeg er ude efter. Bare nogle nye oplevelser og nye horisonter i det sociale liv.
Hvad er jeres helt ærlige mening? Er mine forældre for overbeskyttende? Eller er det bare mig, der måske farer for hurtigt frem til, at mine forældre kan følge med i min udvikling?
Kærlig hilsen Den “lille”, 13 år

SVAR:
Hej “den lille”
Tak for dit brev til AdamogEva.dk. Jeg synes, du har nogle rigtig fine og relevante spørgsmål.
Det lyder til, at du er en meget moden og velovervejet pige trods din lidt unge alder. Som jeg forstår det, går du i hjemmeskole, og har dermed ikke mulighed for at være sammen med så mange på din egen alder i hverdagen, hvilket gør dit behov for social kontakt endnu større.
På vej
Det er jo ikke tilfældigt, at du oplever dette behov hos dig selv. Når man er teenager, er man på vej fra barne- til voksenlivet og har i denne fase rigtig meget brug for at mødes med andre på sin egen alder, så man kan lære sig selv at kende i forhold til andre. Man har brug for at spejle sig i andre for at finde ud af, hvem man selv er, og hvad man selv mener.
Snak med dine forældre
Jeg synes, du skal snakke med dine forældre om det konkrete, rimelige og relevante behov, du har for at se nogle på din egen alder. I må tage en snak om, hvorfor det er vigtigt for dig. I kan lave klare aftaler, skriv det evt. ned sammen. Måske handler det om, at dine forældre er bekymrede for dig og ønsker at beskytte dig fra dårligt selskab. Alle forældre er bekymrede for deres børn, når de begynder at skulle finde deres egne ben i livet. Det er fordi, de elsker dem, men alle forældre er hen ad vejen ligeså stille nødt til at slippe tøjlerne lidt, så den unge kan begynde at finde ud af, hvordan livet er, når man står på på egne ben.
Kompromis
Ang. makeup, så må du stille og roligt lave aftaler med din mor hen ad vejen. Måske kan I finde et kompromis og mødes på halvvejen.
Jeg håber, mit svar giver mening for dig, og at du kan bruge det til et eller andet ind i din situation. Læs også artiklerne:
Barn eller voksen
Pubertet – en ekstrem forvandling
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Kærlig hilsen
Marianne