Må man gå i bad sammen inden ægteskab ifølge Bibelen?
Jeg har tit snakket med min kæreste om det med at gå i bad sammen, inden man bliver gift.
Men hvad siger Bibelen egentlig til det – er det forkert?
T, 15 år

SVAR:
Kære T!
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, du spørger, for det er ikke så nemt lige at svare på. Der er ikke en helt konkret vejledning i Bibelen. Det ville bare have været så meget nemmere, hvis Bibelen var et opslagsværk, hvor vi kunne finde de direkte svar, vi søger. Men jeg vil komme med nogle tanker, refleksioner og erfaringer omkring, hvordan jeg tolker Bibelen på dette punkt.
Sex er Guds idé
Først vil jeg gerne slå fast, at det at ville være tæt sammen er en helt naturlig ting, og det er noget, som Gud gerne vil. Der er faktisk en hel bog i Bibelen, nemlig Højsangen, som hylder nærheden mellem en mand og en kvinde.
Men som jeg læser Bibelen, er intimitet og ansvar knyttet sammen. Det betyder, at I skal passe på hinanden og jeres grænser for, hvor langt I vil gå i forhold til intimitet. Jeg forstår, ud fra det, du skriver, at I ikke ønsker at have samleje før ægteskabet.
Ved at gå i bad sammen kommer I utroligt tæt på hinanden, og det kan være en stor udfordring at undgå at gå videre til samleje. Det kan også være vigtigt for jer at stille spørgsmålet: Med hvilket formål gør vi dette? Det kan give en seksuel frustration at pirre hinanden seksuelt ved fx at bade sammen nøgne, at dryhumpe eller pirre på andre måder og derefter skulle slukke og bremse den lyst, der er blevet tændt.
Læs mere i svar til andre:
Er det okay at "dry humpe" ifølge Bibelen?
Hvad må vi som kærester, og hvad må vi ikke, ifølge Bibelen?
Men hvor går grænsen?
Men spørgsmålet er jo så, hvor meget man ’må’, når man er kærester. Og der er som sagt ikke noget direkte svar i Bibelen. Men min erfaring siger mig, at det kan være utroligt svært ikke at gå videre, hvis man gennem for tæt kontakt egentlig går længere, end man ønsker. Derfor ville jeg sætte en konkret grænse, som jeg aftaler med min kæreste.
En god idé kan være bikinilinjen, da man så ikke kommer i kontakt med de mest intime steder (klitoris, penis, brystvorter)
Mærk og respekter jeres egne grænser
Hvor går dine grænser? Hvor langt vil du egentlig selv gå? Hvad tænker du om jeres kæresteforhold? Hvor går det henad? Jeg tror, det er vigtigt, at du mærker efter, hvor dine grænser går og snakker med din kæreste om det.
Selvfølgelig er det rart at være sammen med en, man kan li’, og det er ekstra rart at være tæt på. ”Når Gud har opfundet noget, der er så dejligt og intimt, hvordan kan det så være, at det bare er forbudt, når man er 15?”, kan man tænke.
Her har jeg lyst til at opfordre jer til at tale åbent med hinanden om jeres forhold. Hvor ser I jer selv om et, to eller fem år? Det er endnu bedre at være tæt sammen, hvis det er i et forhold med fælles rammer. Ægteskab er måske tidligt for jer at tænke på, og derfor er et bad sammen nok også for tidligt. Tanken kan være dejlig, men frustrationerne kan være endnu større. Prøv at fokusere på andre ting, I kan lave sammen, som kan give jer en følelse af samhørighed.
Læs evt. mere i vores temaer Teenager og sex og Bibelen og sex.
Jeg håber, det gav dig noget at arbejde videre med i forholdet med din kæreste. Du er meget velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Jakob Søvndal