Hvad må vi som kærester, og hvad må vi ikke ifølge Bibelen?

Vis spørgsmål

Hej A og E! Jeg har en kæreste, som jeg er rigtig glad for! Vi har været sammen i et par uger nu, men ser ikke hinanden særlig tit, pga at vi bor i hver vores landsdel.

Men vi har snakket lidt om, hvad man ikke må og hvad man gerne må som kærester. Det skal siges, at vi er begge troende og har helt udelukket at have sex og tage på hinanden. Vi må ikke sove i samme rum for vores forældre. Det har vi måske lidt lyst til, men det er ikke en diskussion, vi vil tage op med dem. Så vi accepterer, at vi ikke må. Men står der i

Bibelen, at man ikke må sove sammen inden ægteskab?

Hvad må man som kærester, og hvad må man ikke ifølge Bibelen?

Anonym, 15 år

SVAR:

Kære ”Anonym”

Tak for dit spørgsmål.

Jeg vil prøve at besvare dit mest konkrete spørgsmål først:

”Står der i Bibelen, at man ikke må sove sammen inden ægteskab?”

Bibelen er på området kærester og sex ikke en opslagsbog med regler og henvisninger til, hvad man må og ikke må, så nej, der står ingen steder helt konkret i Bibelen, at man ikke må sove på samme værelse, hvis man ikke er gift. Men derfor kan der være mange gode grunde til ikke at gøre det – og det er sikkert også derfor, at dine forældre ikke vil give jer lov til det.

Prøv f.eks. at læse dette gode svar til et lignende spørgsmål:
Må ikke sove sammen med kæresten – hvad gør jeg?

Så til det mere omfattende spørgsmål:

"Hvad må man som kærester, og hvad må man ikke ifølge Bibelen?"

Du skriver, at I begge selv er troende og har udelukket at gå i seng sammen. Så jeg forstår dit spørgsmål sådan, at du eftersøger et svar på, hvor langt man ifølge Bibelen må gå seksuelt uden at have egentligt samleje. Igen er det ikke let at slå op i Bibelen og finde klare grænser, så derfor må det bero på en udlægning og fortolkning af det, der rent faktisk står om kærlighed, parforhold og sex. Prøv at læse disse artikler og svar på lignende spørgsmål.

Denne artikel siger noget grundlæggende om Bibelens syn på sex:
Sex i Bibelen – stærke sager

Og her et svar, som er meget konkret i vejledningen:
Hvordan holde igen? Hvorfor er Gud ikke mere tydelig i kampen?

Jeg håber, du får svar på dit spørgsmål gennem artiklerne og svarene.

Find en ”medvandrer”

Jeg vil gerne til sidst give dig opfordring: Prøv at finde en gift kvinde, der er nogle år ældre end dig selv, og som du har tillid til og som gerne vil være din medvandrer. Ja, det kan godt være svært første gang at finde frimodigheden til at tage kontakten, men når først du har fået snakket med hende første gang, vil du opleve, hvor godt det er ikke at være alene med det, men i stedet have en anden kvinde med mere erfaring som vejleder. Prøv også at opfordre din kæreste til på samme måde at finde en mand at vandre med, som kan vejlede ham. Måske kan du få hjælp til at få kontakten etableret gennem din præst eller en anden kristen leder i dit område.

Med venlig hilsen
Benjamin Hougaard