Kan jeg vokse mere, selvom jeg er i 20'erne?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg vil gerne høre, om der er noget, jeg kan gøre for at blive højere ? Jeg er en mand midt-/sluttyverne og er ikke særlig høj. Så alle metoder har interesse.

SVAR:

Hej med dig

Tak for spørgsmålet.

Højden kan ikke ændres

Højden er desværre ikke noget, man kan gøre det store ved og slet ikke, når du er kommet ud af puberteten.

Knoglerne vokser i det, vi kalder vækstzoner. Det er områder i knoglerne, som ikke er vokset sammen endnu. Når puberteten stopper, vokser de zoner sammen, og så vokser man ikke mere. Din højde er bestemt af genetikken, dvs. den arvemasse, du er født med. Den kan man ikke ændre på.

Behandling for nogle få

Der findes et indgreb, hvor man går ind og brækker benet, sætter et stativ i og uden på benet og herefter forlænger benet. Det er et indgreb, som er målrettet folk med dværgvækst, og som helst skal påbegyndes omkring 12-årsalderen. Det er en behandling med mange bivirkninger, og det tager år, inden man er ovenpå igen. Så alt i alt en behandling, som jeg slet ikke vil anbefale dig, og nok heller ikke en behandling, som vil blive tilbudt dig.

Du kan læse mere i det her svar til en anden: Snart 19 år – kommer jeg til at vokse mere?

Jeg håber, du finder dig til rette i din krop med den højde, du har.

Jeg vil anbefale dig at læse de her artikler og få input til at leve med den krop, du har:
Jeg skammer mig over mig selv
Hvad er jeg værd?
Du er smuk som du er!
Lad os tale om kønsroller!

MVH Jonas