Dreng på 14 år: Jeg er ked af min højde

Vis spørgsmål

Hej, jeg er 14,5 år og 173 cm høj. Jeg er en af de mindste i min klasse, og det er ikke sjovt.

Kan jeg godt nå at blive 185 eller der omkring? Min far er 183,5 cm, og min mor er 170 cm. Hvis det kan hjælpe jer.

Tak på forhånd :)

M, 14 år

SVAR:

Kære M

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er altid godt at få sat ord på det, der fylder og det, man går og spekulerer på.

Ikke lav i forhold til alder

Det er altid svært, hvis man føler sig som en af de mindste i en klasse, måske særligt som dreng. Din højde på 173 synes jeg slet ikke lyder lavt. Hvis jeg regner det ud, har du mulighed for at blive ca. 183 cm høj, og da du endnu kun er 14 år, har du stadig flere år at vokse i.

Meget forskelligt hvornår man vokser

Drenge vokser ofte til de 18 eller 20 år, og det tror jeg bestemt også, du kommer til. Lige pludselig kan du komme til at vokse nogle af de andre fra klassen over hovedet. Det er bare så forskelligt, hvornår man går i pubertet, og hvornår man vokser mest.

Du kan læse mere om det i artiklen Fra dreng til mand og i svarene Hvor høj kan jeg regne med at blive? og 15 år og meget lav – bliver det ikke underligt på efterskole?
Og så kan du læse meget mere under temaet Pubertet – mest for drenge.

Snak med din far

Du kan også tage en snak med din far om, hvornår han voksede mest, og hvornår han var færdig med at vokse. Så kan du få en fornemmelse af, hvordan og hvor meget du selv kommer til at vokse.

Så mist ikke modet, du skal nok få en fin højde.

Kh Marianne