Snart 19 år – kommer jeg til at vokse mere?

Vis spørgsmål

Hej Brevkasse

Jeg er lidt i tvivl, om jeg kan nå at vokse mere. Jeg er en ung mand, der fylder 19 om nogle måneder, og jeg er målt til at være 177 cm høj (uden sko).

Min overordnede bekymring er mit vægttab. Jeg tabte mig 28 kg, da jeg var 17 år gammel, hvor jeg i tre måneder næsten ikke spiste noget og motionerede rigtig meget. Jeg nåede ned på 58 kg, og en blodprøve viste lille vitaminmangel (D og E) i den periode, og jeg tabte også noget af mit hår.

Jeg spiser sundt nu, mit hår har det fint, og min vægt har været stabil i et år og ligger på 60-62 kg. Jeg har i et halvt år spist rigelige mængder sund mad, og derfor spekulerer jeg på, om jeg stadig kan nå at vokse lidt? Om jeg måske har forskubbet min vækst pga. vægttabet, og om jeg kan nå at få de sidste par centimeter med?

Jeg får nok vitaminer og mineraler, og jeg sørger især for at drikke mælk, selvom jeg tror, at det med mælk og vækst er en skrøne. Men jeg vil altså bare gerne op på de 180 cm. Min læge estimerede min sluthøjde, da jeg var ni år gammel, og den blev målt til at være 182 cm.

Kh ung mand, 18 år

SVAR:

Hej unge mand

Det svinger fra person til person, hvornår man holder op med at vokse. Det er dog sjældent, at man vokser mere, når man først er fyldt 20, og for en del er væksten også standset, når man er fyldt 19. Så det kan være, du kan nå at vokse lidt endnu, men det kan altså også være, at din vækst er standset.

Sund kost er vigtig

Det er godt, at du spiser tilstrækkeligt nu. Det er det eneste, du kan gøre for at påvirke din sluthøjde. Jeg kan ikke sige med sikkerhed, om du har forskubbet din vækst pga. perioden med vægttab, men det er en mulighed.

Højde er arvelig

Vores gener har i øvrigt stor betydning for vores højde. Du kan læse mere om vækst på sundhed.dk. Hvis du kender din mors og din fars højde, kan du taste dem ind på den hjemmeside, og så får du et bud på din sluthøjde, selvfølgelig plus minus nogle centimeters nøjagtighed.

Til sidst vil jeg sige, at din sluthøjde ikke er så vigtig endda. Vi har den krop, vi har, og det vigtigste er at lære at leve med og være tilfreds med den.

Mvh Boje (som “kun” er 170 cm ;-)