Kan jeg have en kryptisk graviditet?

Vis spørgsmål

Hejsa

Jeg har for nyligt opdaget, at der er noget, der hedder “kryptisk graviditet”. Det har sat en stor frygt i mig. Generelt overreagerer jeg tit, og er måske en smule hypokonder.

Jeg havde sidste gang sex i april, hvor jeg var meget fuld og havde glemt at tage min p-pille. Lige siden jeg fandt ud af, at det her findes, har jeg frygtet, det sker for mig. De sidste to mens jeg har haft, siden jeg opdagede kryptisk graviditet, har jeg blødt væsentligt mindre og næsten ingen ting. Jeg har taget flere graviditetstest, og de er negative, men så sent i en graviditet kan man heller ikke teste positiv, har jeg læst.

Derfor vil jeg bare gerne høre, om jeg måske har psyket min graviditet til at bløde mindre, eller om der er chance for graviditet. I så fald vil jeg jo have termin her i de kommende uger. Alle mens udover de sidste to har været normale.

Hilsen en meget bekymret pige på 21

SVAR:

Kære bekymrede kvinde

Tak for dit spørgsmål. Jeg vil starte med at berolige dig med, at jeg ikke tror, du er gravid.

Kryptisk graviditet

En kryptisk graviditet er meget usædvanlig. De fleste kvinder, der uplanlagt bliver gravide, opdager, at der sker noget med deres krop på et tidspunkt i løbet af graviditeten: Menstruationen udebliver, bukserne strammer, mange oplever ændringer i brysterne, og derudover sker der en masse andre ændringer. Overvægt kan godt skjule den voksende mave hos en gravid, men der er mange andre ændringer eller gener, der gør graviditeten svær at ignorere eller overse for kvinden og hendes omgivelser.

Når din menstruation har været normal i et halvt år efter, at du havde ubeskyttet sex, er det meget usandsynligt, at du er gravid. Mange forhold kan påvirke menstruationen, og det er ikke utænkeligt, at de sidste måneders bekymring for graviditet indirekte har stresset din krop og på den måde haft indflydelse på dine menstruationer. Der kan også være andre forhold i dit liv, der har haft betydning, som jeg ikke kender til, fx travlhed, sygdom, sorg osv.

Hvis du har brug for at blive helt sikker på, om du er gravid, vil jeg opfordre dig til at gå til lægen og blive undersøgt og måske scannet. Så får du et 100% sikkert svar.

Klar til sex?

Som jeg skriver ovenfor, er du sandsynligvis ikke gravid. Men når man har sex, er graviditet en mulighed. Når det er kommet til at fylde så meget for dig de seneste måneder, gætter jeg på, at du er nervøs for, om du er blevet gravid. Overvej derfor, om du er klar til sex med de følger, det kan have.

Jeg vil også opmuntre dig til at tænke godt igennem, om du har det godt med at have sex med én, du måske ikke kender så godt. Du giver noget meget intimt og fint til et andet menneske, når du har sex – du giver noget af dig selv. På en måde er det derfor sårbart at have sex, og jeg håber, du vil værne om dig selv og din krop.

Grænser er gode

På AdamogEva.dk tror vi, at Gud i Bibelen har givet os kærlige vejledninger at leve efter for at passe på os. I Bibelen vejleder Gud os om, at sex hører til i ægteskabet. Ikke for at være kedelig, men for at passe på os – også når vi har sex – så det mest fine og intime ikke gives væk til flere forskellige. Og samtidig for at sikre et trygt parforhold, hvor vi har lovet at passe på hinanden og stå sammen. Og hvor en graviditet og et barn derfor har de mest trygge rammer at vokse i.

Hvis du har lyst, kan du læse mere i artiklerne Værd at vente på og Det er godt at sige nej! – om gode grænser.

Jeg håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge. Du er altid velkommen til at skrive igen.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen
Anette