Er jeg blevet gravid, selvom jeg ikke har menstruation?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har ikke haft mens, siden jeg stoppede med p-piller for godt halvandet år siden. Min egen læge har taget blodprøver, hvor der ikke har været noget at se - jeg har endnu ikke været til gynækolog.

For snart tre måneder siden var jeg sammen med en fyr, hvor vi brugte kondom. Jeg har lige siden været lidt paranoid over, om jeg kan være gravid, fordi jeg jo ikke er på p-piller. Jeg har taget to graviditetstests (den første ca. syv dage efter samlejet, og den anden mere end en måned efter), hvor begge viste negativ.

De sidste par dage har jeg haft lidt ømme bryster og nogle gange fået “stik” i maven. Kan det være tegn på graviditet, selvom vi brugte kondom og de to tests var negative?

E, 20 år

SVAR:

Kære E

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg håber, vi kan give dig lidt ro med det her svar.

Det er godt at høre, at du allerede er i kontakt med din læge i forhold til den manglende menstruation. Det vil jeg ikke gå nærmere ind på her, da jeg er sikker på, at lægen bedre kan give dig svar i forhold til din konkrete situation.

Gravid

Det er usandsynligt, at du er gravid. Du ved sikkert selv, at hvis der ikke var problemer med kondomet, beskytter det godt mod graviditet. Den sidste test, du tog en måned efter samlejet, burde også have været positiv, hvis du er gravid. Den første test er taget lidt tidligt i forhold til at kunne sige noget med sikkerhed.

Der er dog en lille fejlmulighed på alle tests. Du kan evt. tage en sidste test som bekræftelse, og hvis du har brug for at blive mere sikker, er det muligt at få taget en blodprøve hos din læge. Den kan med fuldstændig sikkerhed give dig svar. Så hvis vi skulle begynde at regne sandsynligheden ud, er den altså meget lille.

Symptomerne

Du beskriver, at du er begyndt at få ømme bryster og “stik” i maven. Mange kvinder oplever lignende forandringer i kroppen under menstruationscyklus, hvor vores hormoner ændrer sig. Det kan altså være et tegn på, at din krop er ved at gøre sig klar til menstruation igen. Det kan vi håbe.

Desuden skal du ikke undervurdere, hvad bekymring og utryghed kan gøre ved kroppen. Måske sætter din usikkerhed sig som små stik i maven.

Det kan du gøre

Uanset hvad, tror jeg det vil hjælpe dig at blive helt sikker. Tag en test eller en blodprøve. Og så vil jeg opfordre dig til at snakke med én, der er tæt på dig om dine tanker. Kunne det være din mor, søster, veninde? Og hvad med den fyr, du var sammen med – kender han til dine bekymringer?

Du sidder midt i en masse store følelser og bekymringer lige nu. Måske er det også en anledning til at se på, hvad dit sexliv giver, og hvad det koster? Det er bedst for dig, hvis der er balance i det regnskab. Disse artikler kan måske hjælpe dig i dine overvejelser:
Sex og følelser
Værd at vente på

Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål og ønsker alt godt på din videre rejse ind i voksenlivet.

Mvh Anna