Min ekskærestes overgreb ødelægger vores sexliv. Hvad kan jeg gøre?
Hej
Jeg vil prøve at gøre det her så kort som muligt. Men jeg har i de sidste par år været i et forhold med min nu ex-kæreste, og gennem de år har han været rigtig voldsom mod mig ved at opmuntre mig til at tage stoffer og lave utallige overgreb på mig; her iblandt engang hvor jeg fik en mindre overdosis.
Han prøvede at få mig vendt mig mod min familie, fik mig overtalt til at få plastikoperationer og har generelt bare behandlet mig som et sexobjekt og gjort mig opmærksom på, at jeg var smuk men dum. Han sagde det som jokes, men jeg sagde til ham flere gange, at det gjorde mig ekstremt ked af det, men han blev blot ved og tog aldrig hensyn til mine følelser, men blev selv ekstremt vred, hvis jeg sagde noget til eller om ham.
Jeg er nu igang med et forløb, og skal i behandling mod PTSD.
Nu er jeg kommet ud af det og har fået en ny rigtig sød kæreste, som behandler mig ekstremt godt. Men sex er et stort problem for os, for selvom han forstår min fortid, og hvad jeg er blevet udsat for, så er det svært for ham og mig selv at håndtere, hvor svært jeg har det med sex.
For jeg har aldrig lyst, og jeg ligger bare og kigger hen mod væggen, når han vil, fordi jeg går i panik. Nogle gange spiller jeg bare med, fordi jeg ikke vil gøre ham ked af det. Men jeg har konstant billeder og scenarier kørende i mit hovede af min ex, der holder mig nede, indtil jeg kastede op, når jeg skulle give ham blowjobs. Specielt det minde hjemsøger mig og gør det ekstremt svært for mig at have nogen form for seksuel aktivitet med min nuværende kæreste. Og jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre ved det. Har I nogle råd?
Fra en meget ked af det kvinde midt i 20'erne

SVAR:
Kære kvinde­
Først og fremmest vil jeg sige tusind tak for, at du viser os tillid og skriver til brevkassen. Jeg vil give dig lidt forskellige råd og håber, du kan bruge nogle af dem.
Dit tidligere forhold
Når du beskriver dit forhold til din ekskæreste, står det meget tydeligt for mig, at du har været udsat for nogle meget ubehagelige og voldsomme ting. Du beskriver både psykisk, fysisk og seksuel vold og overgreb.
Jeg er rigtig glad for at læse, at du ikke længere er i et forhold med ham, og at du nu også snart skal i et forløb med behandling.
Du er ikke alene
Det er helt naturligt, at dine tidligere oplevelser med overgreb og vold har sat sine spor i dig. Mange, der gennemlever overgreb, beskriver mange af de samme følelser og tanker som dig. Du er ikke alene!
Det kan tage lang tid og være rigtig svært at finde tilbage til et sted, hvor sex og seksuelt samvær igen føles dejligt for dig. Derfor vil jeg opfordre dig til ikke at skynde dig eller at prøve at fikse tingene hurtigt. Giv dig selv, dine tanker og din krop ro og tid til at få det godt igen.
Dit nye parforhold
Når du beskriver forholdet til din nye kæreste, lyder det umiddelbart rigtig dejligt. Det er flot, at du har lukket ham ind i dine tidligere oplevelser, og at du har turdet dele det med ham. Men det lyder ikke så dejligt for nogen af jer, når du beskriver jeres sexliv. Du skriver, at du under sex kigger væk eller “spiller med” for ikke at gøre ham ked af det.
Jeg kan ikke i dit brev læse, om din kæreste kender til de tanker og billeder, du kan få, mens I har sex. Hvis ikke du har fortalt ham om det, kan det være en rigtig god ide at dele det med ham. Jeg ved godt, at det kan være svært og føles meget sårbart. Din kæreste lyder ikke som en, der har lyst til at såre dig eller få dig til at gennemleve dine tidligere overgreb igen og igen. Måske ved han slet ikke, hvad han får dig til at føle indeni, når I har sex?
Dit kommende forløb
Jeg synes, det lyder meget positivt, at du snart skal i et forløb og behandles for PTSD. Jeg håber og tror på, at du under dit forløb vil få løsnet op for de ting, du bærer med dig fra dit tidligere forhold. Jeg håber og tror også på, at du igennem dit forløb kan få mere konkrete redskaber eller værktøjer til at finde tilbage til glæden ved seksuelt samvær.
Hvor kan I ellers finde hjælp
Forskellige organisationer tilbyder rådgivning til pårørende som din kæreste. Alt afhængig af, hvor i landet I bor, kan der måske også være tilbud om rådgivning på jeres lokale sygehus.
Et konkret forslag til din kæreste kan være at kontakte Kvisten, der tilbyder telefonisk eller online rådgivning til pårørende.
Du kan også prøve at kontakte organisationen Lev Uden Vold. De kan kontaktes på telefon døgnet rundt, og på deres hjemmeside kan du finde henvisninger til andre organisationer, der tilbyder forskellig slags rådgivning.
Hvad kan du gøre lige nu
Når vi tænker på nærhed og intimitet i et parforhold, er der mange, der udelukkende tænker sex og seksuelt samvær. Men intimitet kan være meget andet end sex. Jeg synes, du skal prøve at gå på opdagelse i, hvilke slags berøringer du godt kan lide, og hvad der gør dig glad. Er det rygmassage, fodmassage, nus i håret eller måske kram? Hvis du og din kæreste for en periode lægger samleje på hylden og i stedet fokuserer på andre slags berøringer eller fysisk samvær, tror jeg på, at det vil give jer begge to nye perspektiver på, hvad intimitet og nærhed kan være.
En anden vej kan også være at styrke tilliden imellem jer og lære hinanden bedre at kende. Det kan I fx gøre ved at bruge samtalekort (Go’ Samtale Parudgave er et rigtig godt bud). Samtalekortene kan lede jer ind i samtaler, som I ellers ikke ville have haft, og I kan lære helt nye ting og blive endnu mere trygge ved hinanden.
I kan også bruge vores artikel Hvordan lærer du din kæreste at kende? som inspiration til samtaler, hvor I kommer dybere end til snak om hverdagsting.
Andre artikler, du kan kigge på
Jeg har her samlet nogle andre artikler, du kan prøve at læse igennem. Måske læser du også noget her, som kan gavne dig:
Bange for sex efter voldeligt forhold – hvordan åbne mig igen?
Hvordan bliver jeg klar til et nyt forhold efter psykisk og fysisk vold?
Problemer med sex efter dårlige seksuelle oplevelser – hvordan komme videre?
Jeg ønsker dig alt godt videre på din vej.
Venlig hilsen
Josefine Kirstein Juhl