Fik jeg sæd op i skeden, selvom min kæreste brugte kondom?
Hej Brevkasse
Jeg står i den situation, at jeg er lidt usikker.
Min kæreste og jeg havde samleje i går. Her brugte vi kondom, og han trak sig ud og pillede det af og bandt en knude på. Da vi så tænder lyset, opdager vi tre små pletter på lagnet. Der var ikke gået hul på kondomet, da vi tjekkede grundigt efter, og min kæreste pillede kondomet af. Hvad kan det have været? Og kan der være kommet noget op i mig?
Er på p-piller, har lige startet på en ny pakke og er fire dage inde i den. Så er jeg sikret mod graviditet, hvis der skulle være kommet noget op, nu hvor der var noget på lagnet? Eller kan det have været fra, da han trak det af?
Håber på, I kan besvare mit spørgsmål.
L, 17 år
PS: Han kyssede ned af min mave, efter han havde taget kondomet af. Kan det have været sæd, der dryppede fra hans penis og skabte pletterne på lagnet?

SVAR:
Kære L
Mange tak for dit spørgsmål.
Du har ikke fået sæd op i din skede
Jeg vil starte med at berolige dig med, at årsagen til pletterne på lagnet nok er, som du også selv er kommet frem til, at der var lidt dråber på din kærestes penis, efter han tog kondomet af. Generelt vil der altid være lidt sædrester tilbage i penis, efter der har været sædafgang. Det bliver først helt renset ud, når manden efterfølgende tisser. Der kan altså være sædrester i nogen tid efter et samleje. Når du selv siger, at der ikke var hul på kondomet, og penis ikke kom op i din skede, efter han havde taget kondomet af, tænker jeg ikke, der er kommet noget sæd op i dig.
P-piller beskytter mod graviditet
Du virker bange for at få sæd op i dig, selvom du er på p-piller. Er der en grund til det? Jeg tænker, at I beskytter jer med kondom på grund af kønssygdomme. Selvom ingen prævention beskytter 100 % mod at blive gravid, er der ikke grund til den helt store bekymring, når du tager p-piller.
Læs mere om p-pillers virkning i vores artikel Info om p-piller.
Noget om at dele sex
Når du skriver, at du er lidt usikker omkring sex, vil jeg tillade mig at give dig lidt råd med på vejen. Sex er det mest intime, du kan opleve med en anden, og derfor er det vigtigt, at det er trygt og rart. På film er vi vant til at se, at det bare er så nemt og ligetil, men ofte er sex akavet og kræver humor. Derfor er det vigtigt, at I to sammen har det godt og passer godt på hinanden. Sex binder sammen på et dybere plan og handler om hengivenhed, tillid og kærlighed.
Samfundet har tendens til at fortælle os, at sex er noget andet, nemlig dyriske lyster og tilfældig kærlighed. Men vores seksuelle erfaringer skal vi leve med resten af livet – også de dårlige!
I vores artikler kan du læse mere om, hvad vi på AdamogEva.dk tænker om teenagere og sex, og hvorfor der kan være fordele ved at fokusere på andre ting som kærester:
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Find flere artikler og svar til andre på din alder i vores tema Teenager og sex.
Jeg ønsker for jer, at I sammen får snakket om, hvilke rammer I vil have for jeres kæresteforhold, så I ikke behøver at blive nervøse og usikre i det.
Alt det bedste fremover.
Venlig hilsen
Lisbet Gonge Due