Rod med p-piller – er jeg stadig beskyttet mod graviditet?

Vis spørgsmål

Hejsa.

Jeg er på p-piller, og jeg opdagede midt i de tre uger med piller, at jeg havde glemt en pille. Troede jeg. Det viste sig så, at jeg bare havde startet de tre uger med fredagspillen istedet for lørdagspillen.

Da jeg troede, jeg havde glemt en pille, tog jeg de to piller, som der står man skal. Nu hvor jeg har opdaget, at det ikke var sådan, tænker jeg over, om det gør noget ved, hvor beskyttet jeg er mod graviditet. Skal jeg være ekstra opmærksom, eller er der ikke noget at være nervøs over?

Mvh J, 19 år

SVAR:

Hej J

Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne svare dig.

To p-piller samme dag

Du fortæller, at du har taget to p-piller samme dag, fordi du troede, du havde glemt en pille. Jeg kan berolige dig med, at det ikke har nogen betydning for, hvor godt du er beskyttet mod graviditet, så længe du har taget minimum en pille hver dag i denne pille-periode. Din blødning kan dog godt blive lidt anderledes eller komme lidt forsinket pga. den ekstra hormonpåvirkning.

Læs evt. mere i vores tema om prævention og vores leksikonopslag om p-piller.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen
Anette