Mega bange for graviditet da min menstruation er forsinket ...

Vis spørgsmål

Hej Adamogeva

Jeg skulle få min menstruation idag og har ikke fået den. Jeg er på p-piller og tog den sidste for to dage siden. Jeg har været på p-piller, siden jeg var 15 og er 17 nu. Jeg plejer at få mens to dage efter, jeg tager den sidste p-pille i pakken. Jeg er mega bange og nervøs.

Jeg har en kæreste, og vi har været sammen i lang tid. Vi har jo tit sex, såe ... Jeg tænker, jeg tager en graviditestest og må se, hvad den viser. Men jeg har menstruationssmerter, som jeg plejer, og alt er, som jeg plejer, så forstår ikke, hvorfor jeg ik får den. Det kan vel kun være graviditet ://

K

SVAR:

Kære K

Det er godt, du skriver og spørger om hjælp, når du bekymrer dig. Jeg er ked af at læse, at du igen er bekymret for at være gravid.

Bekymring for graviditet

Nu kommer dette svar lidt sent, og derfor vil jeg gætte på, at du allerede har fået din menstruation og derfor har kunnet ånde lettet op igen.

Der kan være mange grunde til, at blødningen kommer senere end forventet. Menstruation er påvirket af mange ting, bl.a. følelser, stress, vægtændringer m.m. Så der kan være mange grunde til, at din menstruation kommer senere end forventet. Du kan læse mere om det i vores artikel Menstruationen udebliver – mulige årsager.

Der er kun en meget lille mulighed for at blive gravid, når man bruger p-piller og tager dem korrekt. Men der ér jo altid en lille bitte chance for at blive gravid, når man har sex, også selvom man bruger prævention.

Det er ret forunderligt, at din krop er i stand til at danne et lille bitte menneske, hvis du har sex på det rigtige tidspunkt. Men også en skræmmende tanke, når man slet ikke er klar til at blive gravid og mor lige nu – selvom det måske er noget, man drømmer om i fremtiden. Så jeg kan virkelig godt forstå, at bekymringen for graviditet kan fylde meget, også selvom muligheden er minimal, når man bruger prævention. Men jeg synes også, det er super ærgerligt, at bekymringen skal fylde så meget for dig. Derfor vil jeg opfordre dig til at overveje disse forslag:

Overvej at skifte prævention

I nogle af dine tidligere spørgsmål til os har du været bekymret, fordi du har glemt en p-pille eller på anden måde haft lidt rod med pillerne. Derfor kan du måske overveje, om du skal bruge en anden præventionsform, som ikke kræver, at du tager en pille hver dag. Der findes fx hormonspiral eller p-stav, som bliver sat ind i kroppen og holder i 3-5 år. Du kan læse om forskellige muligheder i vores artikel om prævention.

Du/I kan også overveje at bruge dobbeltprævention, fx p-piller (eller andet hormonpræparat) + kondom. Det giver naturligvis en højere sikkerhed. Jeg tror, det kunne give dig lidt mere ro at vælge en præventionsform, hvor du ikke skal huske piller.

Jeg synes, du skal tage en snak med din mor (eller en anden voksen kvinde) om det. Det er nogle tunge bekymringer at gå med alene, og de har fyldt meget for dig med jævne mellemrum det seneste år. Derfor synes jeg, du har rigtig gode grunde til at dele bekymringerne og dine overvejelser med en voksen, der kan hjælpe dig med at bære dem. Der er desværre ikke nogen præventionsformer (heller ikke dobbeltprævention) som er 100% sikker. Der vil altid være en lille bitte mulighed for at blive gravid, når man har sex.

Overvej at vente med sex

Jeg tror ikke, du vil kunne slippe bekymringen helt, selvom du valgte en anden præventionsform. Derfor vil jeg opfordre dig til at tage en rigtig god snak med din kæreste om, at bekymringen og frygten for graviditet fylder meget for dig. Jeg synes også, I skal tage en snak, om det overhovedet er en god ide for jer at have sex, når det leder til så mange bekymringer for dig. Jeg håber, at I kan få en god og ærlig snak om det.

Sex er virkelig en skøn ting, men jeg tror personligt, at det er bedst at vente med sex, til man er helt sikker på, at man har fundet den, som man vil dele livet med og er klar til at kunne få et barn sammen, hvis man skulle blive gravid. Måske kan I aftale ikke at have sex i en periode og se, hvordan det er? Der er mange andre måder, man kan være kærlige og intime på, uden at det skal være sex. Brug i stedet en masse tid sammen på at være venner og lær hinanden at kende som mennesker.

Og så er der faktisk også mange gode grunde til at vente med sex, når man er kærester. Det kan du læse lidt mere om i vores artikel 10 gode grunde til at vente med sex.

Jeg håber simpelthen sådan for dig, at du tager nogle gode valg og finder ro og kan lade bekymringen ligge. Du er meget velkommen til at skrive til os igen, hvis du har brug for det.

Jeg ønsker dig alt godt!

Hilsen Signe