Kan hvidt snask på penis efter samleje være tegn på utroskab?
Hej. Jeg er bange for, min kæreste har været mig utro. Vi har jævnligt sex. To af de gange, vi har haft sex inden for en periode på ca. 6 uger, har jeg haft noget hvidt snask på min penis under samleje. Den ene gang er det sket, mens jeg har haft kondom på, og den anden gang er det sket uden kondom. (Derfor er min egen konklusion, at det i hvert fald ikke har været min egen sæd).
Er det muligt, at en anden mands sæd kan være oppe i hendes skede og vise sig som hvidt snask på min penis bagefter? Hvis ja, hvor længe skal der gå, fra hun har haft sex med en anden, til det ville være væk?. Det skal nok nævnes, at den gang med kondom var på festival, og ingen af os havde været i bad i ca. 4 dage.
Jeg er blevet meget i tvivl, om det kan være sæd eller blot er skedesekret, eftersom vi har haft sex flere gange på samme dag uden kondom, hvor der ikke har vist sig noget hvidt snask. Håber I kan hjælpe.
M, 23 år

SVAR:
Hej M
Det må være en ubehagelig overvejelse at gå rundt med, og jeg synes, at det er rigtig fornuftigt, at du prøver at finde svar ved at undersøge fakta. Ingen har lyst til at blive ført bag lyset, og utroskab er utrolig nedbrydende for et forhold. Det fundament, der bl.a. består af kærlighed, respekt, tillid, seksuel nærhed og fortrolighed, slår revner. Man kan virkelig føle sig udnyttet og ydmyget.
På den anden side er det også sårende og nedbrydende uberettiget at blive mistænkt for utroskab, og det kan meget vel få ligeså negative følger for forholdet. Så der er al grund til at gå forsigtigt til værks.
Hvidt sekret ved samleje næppe tegn på utroskab
Du overvejer om din kæreste er dig utro, fordi du to gange har set noget hvidt snask på din penis efter samleje, og du frygter, at det måske kan være en anden mands sæd.
Jeg kan ikke give dig noget helt sikkert svar på det, men det er min bedste vurdering, at det er meget usandsynligt, at det er sæd, og i hvert fald et meget spinkelt grundlag at mistænke din kæreste for utroskab på. Det skyldes flere ting:
1. Skedesekret skifter konsistens og farve i løbet af kvindens menstruationscyklus, og nogle gange er der større mængder end andre. Nogle gange er det ret flydende, andre gange er det ret tykt og elastisk. Nogle gange er det gulligt, andre gange mere lyst. Derudover varierer det en del fra kvinde til kvinde, og det kan påvirkes, hvis man har svamp, underlivsinfektion eller en kønssygdom. Selv hvis hun er på p-piller eller lignende hormonel kontraception, vil der som regel være udsving i sekretets udseende, selv om forskellen typisk er mindre. Pointe: skedesekret er svært at blive klog på. Det ændrer sig hele tiden. Når der er snask under et samleje, så kommer det langt overvejende fra kvinden.
2. Sæd er ret flydende, og det løber typisk ud af skeden rimelig hurtigt. I normal vågen tilstand tror jeg sjældent, der går mere end 2-3 timer før langt det meste er ude. Der er naturligvis ting, der fremskynder udløbet: f.eks. at sætte sig på toilettet. Man tisser, slapper af i skedemuskulaturen, tyngdekraften hjælper til, og så løber der en del sæd ud. Hvis man er i bevægelse, løber det naturligvis hurtigere ud, end hvis man lægger sig til at sove. Desuden er jeg i tvivl om, hvorvidt en eventuelt gemt sædmængde stadig ville være hvid. Sæd er hvidt, når man f.eks. finder det i en koncentreret mængde i f.eks. et kondom, men inde i skeden formoder jeg, at der for det første må været løbet noget af det ud, og mængden derfor ikke er så stor - og det, der er tilbage vil blive blandet med kvindens sekret, og altså fremstå mindre hvidt, nok snarere gennemsigtigt.
Jeg tror med andre ord ikke, at du har grund til at mistænke din kæreste for utroskab på baggrund af det hvide sekret.
Tvivl og mistanke kan være ødelæggende
Nu er spørgsmålet, om tanken omkring utroskab er plantet så dybt, at du har svært ved at slippe den igen? Vil du fortsat lede efter tegn på utroskab? Nogle siger f.eks., at de kan mærke det på den andens opførsel, hvis de er utro. Personligt tror jeg, at det er rigtig svært at analysere sin partners opførsel. Ja, hun har måske været lidt fjern eller mopset – men er det fordi, hun er utro, eller er det fordi hun har meget at tænke på studiet lige nu – eller fordi hun faktisk er såret eller ked af noget, du har gjort?
Vær nysgerrig på hvad din kæreste tænker og føler
Mit råd er, at lade tvivlen komme hende til gode. Spørg hende, hvordan hun har det. Ikke som en forhørsteknik, men fordi du holder af hende, og gerne vil lære hende endnu bedre at kende. Fordi det virker som om, du ønsker et nært forhold til din kæreste, og at vejen dertil let kan blive forhindret, hvis du tillægger hende forkerte motiver. Jeg kan godt forstå, at du tænker de tanker. Jalousi og mistro kan være nærliggende følelser, når man er i et forhold. Det er der ikke noget underligt i. I det seksuelle forhold ligger en intimitet, der ikke skal tages let på.
Sex er en stor investering - og gør sårbar
Jeg synes, at man kan sammenligne et parforhold med en investering. Jo flere penge du investerer, jo større sikkerhed er det rart at have for dem – for hvis man taber dem, gør det ondt. Så når indsatsen er stor, bør de forudgående overvejelser også være store. Man satser ikke mange penge på hvad/hvem som helst, og det er rigtig fornuftigt, at have aftalerne i orden. At de er klart defineret, og at kontrakten er underskrevet. Man kan stadig godt komme til at lave en fejlinvestering, men risikoen for fiasko er væsentlig mindre.
På samme måde synes jeg, at sex er en stor investering. Man blotter sig, man bliver forbundet til sin partner – og der er meget at miste. Derfor er jeg fortaler for at sex udfoldes i ægteskabet – et forhold, hvor man har lovet sig til hinanden på livstid. Der er tjek på aftalen, og der burde ikke herske tvivl om, at begge parter mener at utroskab er no go. Det garanterer ikke konstant lykkefølelse eller fravær af utroskab for den sags skyld, men det er for mig at se alligevel et væsentligt bedre udgangspunkt end seksuel tiltrækning og varme følelser alene. Og samtidig er der jo også utrolig meget at vinde, netop fordi investeringen er stor.
Denne lange enetale er ikke tænkt som en løftet pegefinger, men som et indspark.
Italesæt jeres forventninger til hinanden
Tanken om ægteskab er måske far out for jer, men jeg tror, at det måske kunne være godt i det mindste at få nogle rammer for jeres forhold italesat. Det kunne være, I skulle sætte et par ord på ind imellem: Det er os to nu? Jeg vil gerne satse på dig, jeg håber, at det er gengældt. Jeg har det svært med… Jeg er gået ind i det her forhold med en forventning om, at det kun er os, der dyrker sex – men hvad er din holdning egentlig til det? Jeg ser vores fremtid sådan…
Og en af de vigtigste ting: Bær skraldet ud. Visk tavlen ren. Tilgiv. Nag og mistro dræber kærligheden.
Amalie