Er jeg blevet gravid af at få finger?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva

Jeg er en pige på snart 17. For omkring en uge siden gav jeg min kæreste et handjob, hvor han kom. Det tørrede vi så væk, hans sæd. Efter det gav han så mig finger.

Nu er jeg blevet så frygtelig bange for, om vi kan have “insemineret” mig? Om der er en mulighed for, at jeg kan blive gravid i tilfælde af, at der skulle sidde sæd på hans fingre? Det fylder virkelig meget for mig, fordi vi begge kommer fra IM-hjem og også selv er kristne. Vi ønsker ikke sex før ægteskab eller noget, men grænsen med at give handjob og finger er vi altså kommet til at bryde.

Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal gøre, hvis jeg er gravid, for det tør jeg slet ikke snakke med mine forældre om – heller ikke min mistanke.

Bør jeg bekymre mig?

Knus

SVAR:

Kære pige

Tak for dit vigtige spørgsmål – du er ikke den første, som er gået længere, end de ønskede og derefter blev bange for en mulig graviditet.

Meget usandsynligt

Sæd skal holdes varm og våd for at overleve, så når man fx tørrer det af, er der meget lille chance for, at det overlever. Din kæreste skal have haft frisk, våd sæd på fingrene, for at du kan blive gravid af at få finger, og det er meget, meget usandsynligt at a) sæden har overlevet, efter at I har tørret det af og b) sæden (hvis noget overlevede) er kommet langt nok ind i skeden til at finde vej til dine ægceller.

Det er ikke umuligt at blive gravid, hvis man får finger, og fingeren har våd sæd på, men det er meget, meget usædvanligt. Du kan læse mere om, hvad der skal til for at blive gravid i vores artikel Sådan bliver du gravid.

Sandsynligheden for, at du er gravid, er altså meget lille. Så hvis jeg var dig, ville jeg trække vejret dybt og tage det roligt. Og hvis det usandsynlige skulle ske, at din menstruation udebliver, kan du tage en graviditetstest for at blive sikker.

Find en at tale med

Jeg er ked af, at sådan en frygt og bekymring skal komme ind i jeres forhold. Og at du ikke føler, du kan snakke med dine forældre om det. Måske der er andre, du kender – gerne ældre end dig – som du kan vende dine tanker og bekymringer med? Det er aldrig godt at gå rundt med tingene alene.

Kærester og sex

Jeg forstår godt, at det er vildt svært at holde sig fra hinanden og vente med sex og handjobs/finger til ægteskabet. Der kan jo være længe til! Alligevel kan jeg godt frygte, at du og din kæreste kan komme til at såre hinanden, hvis I går længere, end I egentlig ønsker. Jeres forhold kan blive præget af dårlig samvittighed fremfor glæde ved hinanden. Jeres venskab kan komme til at handle om at røre og tilfredsstille hinanden seksuelt fremfor glæden ved bare at være sammen, snakke, hygge, grine.

Sex og orgasmer har en enorm kraft i et forhold og kan fylde rigtig meget. Derfor skal forholdet helst være modent nok, så det seksuelle ikke overtager. Det er en af de gode pointer i at vente med sex og med at give hinanden udløsning til efter brylluppet. Sex vil altid trække i os, men hvis vi ikke er villige til at give os helt hen til det (som i ægteskabet), bliver det noget halvhjertet noget, som kan gøre forholdet surt og ødelægge mere, end det gavner.

Sæt gode grænser

Så det er for jeres skyld, jeg foreslår, at I sætter jer ned og snakker om, hvordan I bedst passer på jer selv og hinanden:

  • Hvilke fysiske grænser skal I sætte for jeres forhold (og uanset hvor I sætter dem, bliver det svært at holde – men det kan godt lade sig gøre).
  • Hvordan undgår I situationer, som I ved er for svære at styre sig i? (om aftenen, når I ligger sammen i sengen/sofaen, osv.)
  • Hvad kan I lave i stedet, som gør jer glade og bekræfter jer i, at I vil hinanden?

Gud vil dig det allerbedste

Det er vigtigt for mig at sige, at Gud ikke har bedt dig vente med sex til ægteskabet, fordi han vil fratage dig noget godt. Det er nemlig langt fra sandheden!!! Han beder dig vente, fordi han vil dig det uendelig godt. Han vil, at du skal nyde at få finger, orgasme og ligge nøgen sammen med din mand uden nogen form for skamfølelse, dårlig samvittighed eller bekymring over at blive gravid.

Han vil, at du får et fantastisk sexliv, fordi du ikke skal sammenligne din mand med andre, du før har været dybt intim med.

Snak med Gud om det hele

Gud er ikke interesseret i, at du overholder en masse regler bare for at overholde dem. Han er interesseret i at hjælpe dig og være der for dig. Så jeg vil klart anbefale dig, at du (eller måske du og din kæreste) snakker med Gud om, hvad I tænker om alt det her. Om det svære, om det rare. Han vil gerne høre det hele; han bliver ikke forarget; han ønsker dig det allerbedste. Og hvis det sker, at I falder i igen, så giv ikke op – Gud elsker dig, vil tilgive dig og er på din side, uanset hvad der sker.

Måske kan du og din kæreste få noget ud af at læse artikler og svar til andre i vores temaer Teenager og sex og Kæresteliv.

Jeg håber, du og din kæreste kan se fremad, og at du undgår at skulle blive bange på denne måde igen. Jeg ønsker dig alt muligt godt fremover.

Kærlig hilsen
Maria