Jeg ved ikke, om jeg har mistet min chance – hvad tænker I?
Hej
For ca. 2½ måned mødte jeg en sød pige på mit arbejde. Vi var sammen til fest og begyndte at ses derefter. Vi sås næsten hver dag de efterfølgende to måneder, var på ferie sammen, og jeg mødte hendes forældre.
Nu føler hun bare, at det er gået for hurtigt, og hun har ikke nogle følelser for mig, og jeg giver hende ikke nok plads. Jeg går hele tiden og føler mig trist over, at jeg ikke ved, om jeg har mistet min chance helt, eller om der stadig er mulighed for, at vi kan få det til at fungere.
Jeg har set, hun har sendt en besked til hendes veninde, hvor hun skrev, at hun ikke har følelser for mig. Men hun har givet udtryk for noget over for hendes bedste ven, som jeg har talt lidt med.
Jeg har ikke nemt ved at falde for piger, og når jeg endelig gør, vil jeg bare give hende hele verden. Hun er den første, jeg rigtig er faldet for efter min eks., som jeg slog op med for ca. 1½ år siden.
R, 20 år

SVAR:
Kære R
Jeg kan godt forstå, at det her fylder meget for dig, for det lyder, som om du allerede har lagt mange følelser i forholdet. Jeg kan jo desværre ikke afgøre på jeres vegne, om I vil kunne få det til at fungere, men jeg håber, mit svar kan give dig nogle gode overvejelser om din situation.
Snak med hende om det
For det første er jeg lidt i tvivl, om du egentlig har snakket med hende om både dine og hendes følelser og tanker om jeres situation. Eller om du gætter dig til, hvad hun tænker og føler ud fra det, som du har læst i hendes besked og fra hendes ven?
Derfor er mit første råd, at I får jer en god snak, hvis I ikke allerede har haft det. Jeg ved godt, at det kan være skide svært, fordi man gør sig sårbar, når man åbner og fortæller om sine følelser, men det er altså oftest en god ide at spille med åbne kort, så man ved, hvor man har hinanden.
Godt at mærke efter
Det lyder, som om din pige også har været interesseret i dig de første par måneder. Ellers tænker jeg ikke, at hun har villet bruge så meget tid med dig. Men nu kommer tvivlen fra hendes side, og det er egentlig meget naturligt og sundt, at man stopper op og mærker efter, om der er potentiale til et seriøst forhold, før man går videre. Det er altid godt at passe på både sine egne og andres følelser i sådanne situationer.
Måske kan du se det som en mulighed også for dig til at mærke efter: Er der potentiale til et seriøst forhold, eller har det bare være dejligt og hyggeligt igen at få og give kærlig opmærksomhed?
Forskel på følelserne
Måske er hun blevet i tvivl, fordi der sandsynligvis er forskel på de følelser, I oplever lige nu. Du skriver, at du er klar til at “give hele verden”, når du falder for en pige. Der er bestemt ikke noget galt med de store følelser, men det kan virke overvældende, hvis den anden parts følelser ikke er lige så brusende.
Det lyder, som om dine følelser er i fuldt flor, mens hendes måske blot er spirende. Det kan være svært med sådan en forskel, og mit bedste råd er derfor at holde lidt igen med din egen begejstring for hende, når du er sammen eller skriver med hende. Det er IKKE, fordi der er noget galt med dine følelser og reaktion, men for at give hende plads og ro til at mærke sine egne følelser.
Dyrk jeres venskab
Jeg tænker, at du nok er et par skridt foran hende og derfor måske skal tage et par skridt tilbage for at kunne mødes med hende samme sted. Prøv at bruge tid sammen som venner. Lav sjove ting sammen, vær sammen med andre, oplev noget sammen og brug tid på at snakke og lære hinanden endnu bedre at kende.
Måske kan I bruge vores artikel Hvordan lærer du din kæreste at kende?
Ved at dyrke venskabet får både du og pigen dannet jer et reelt billede af hinanden, hvilket er vigtigt, da forelskelse som bekendt kan gøre blind, så man kun ser alt det positive ved den anden ;)
Ingen følelser fra hendes side
Det kan også være, din pige har mærket efter over de sidste par måneder og kommet frem til, at hun ikke har følelser for dig og ikke kan se jer sammen som kærester. Det er så svært, når følelserne ikke er gengældt, men der skal altså to til et parforhold. Du kan ikke tvinge følelser frem, så du bliver nødt til at acceptere det, hvis du får et tydeligt nej tak.
Du kan læse mere om forelskelse og kærestetid her:
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Ét trin ad gangen er det mest sikre
Jeg håber, du har fået noget ud af mit svar. Du er velkommen til at skrive igen, hvis du har spørgsmål eller vil have noget uddybet.
Jeg ønsker dig alt godt og håber, at du finder kærligheden en dag! Husk på, at du bare skal være dig selv hele vejen igennem.
Venlig hilsen
Signe Langdahl Knudsen