Hvordan scorer jeg ham?
Hej. Jeg er en pige, som har mødt denne fantastisk flotte fyr til en fest, hvor vi startede ud med at snakke sammen, hvor jeg også fik hans nummer, så jeg kunne skrive. Det endte så med, at vi kyssede. Dagen efter fandt jeg ham inde på facebook, hvor vi har skrevet rigtig meget sammen. Han gav mig komplimenter og skrev søde ting til mig.
Han var super sød og en dejlig fyr, så aftalte vi en dag, at han skulle komme hjem til mig og det kom han også. Han kom en dag, vi sad og snakkede og så en film, hvor han så tog hjem efter to timer. Da han kom hjem, skrev jeg igen til ham på facebook, men herefter virkede han meget tilbageholdende, som om han ikke rigtig gad mig mere og nu er det kun mig, der skriver til ham og nogle gange svarer han mig slet ikke.
Før var det mest ham der skrev til mig, men jeg tror bare, jeg var blevet lidt for glad for ham. For kan mærke nu, at det gør mig ked af det, når han ikke skriver og tjekker konstant min mobil for at se, om han har skrevet. Hvad kan jeg gøre for at score ham? For jeg vil virkelig gerne mere med ham, jeg kunne sagtens se mig og ham sammen, for han er alt, hvad jeg går og leder efter. Hvad skal jeg gøre?
Anonym, 18 år

SVAR:
Kære Anonym
Mange tak for din åbne og ærlige mail.
Jeg forstår, at du har mødt en fyr, du godt kunne tænke dig at være kæreste med.
Jeg ved ikke, om det er gået for hurtigt for fyren, du har mødt. Det er ikke alle, der vil ”tages med storm”. Med det mener jeg, at forholdet ikke skal udvikle sig for hurtigt, men have lov til lige så stille at udvikle sig. At man lærer hinanden at kende, og starter med et venskab. Hvis det går for hurtigt frem, kan der nemt ske det, at den ene trækker sig. Det gælder for både drenge og piger / mænd og kvinder. Når jeg sidder og læser den henvendelse, du har skrevet, kan jeg nemt får tanken, at det er det, der er sket i denne situation???
Jeg sidder tilbage med en oplevelse af, at det kan virke som om, han er en præmie, der skal vindes. Til det tænker jeg, at hvis det er det, der er sket, kan han opleve det som for voldsomt og at du er ”kørt for hurtigt frem”. Derved kan der være risiko for, at han trækker sig, som det kan virke til, han har gjort. Dog er det ikke sikkert, at det forholder sig sådant. Måske har han brug for at tage initiativ, så det kan være, at du skal være mere tilbageholdende f.eks. ikke skrive for ofte, som du har gjort.
Hvad er der sket mellem jer??
Jeg ved ikke, hvad I har delt på mail/sms. Har du været meget fortællende, spørgende? Har han været på banen og er blevet hørt?
Det virker til, at I talte godt sammen i starten. Du skriver, at det endte med, at I kyssede. Ligeledes at han skrev til dig over facebook, hvor han gav nogle positive tilbagemeldinger og at han skrev søde ting til dig. Det virker til, at der for hans vedkommende er sket en ændring, efter han har været på besøg hjemme hos dig. Virker ikke så interesseret derefter, ifølge det, du skriver. Det kunne være godt at gøre sig nogle tanker om, hvad der er sket, og ud fra det handle/sige noget.
Kan du tale med ham om det skete??
Det kan måske være en ide at snakke med ham om, hvordan han oplevede det, da det virker til, at der er sket noget. Dog kan det være svært at råde i, da jeg ikke ved, hvad der er sagt og gjort forud.
Ligeledes skriver du: ”Jeg tror bare, jeg var blevet lidt for glad for ham”. Hvad ligger der i den udtalelse? Kan det have været medvirkende til, at han har trukket sig? Hvis du kan få mulighed for at snakke med ham igen, var det noget, du måske skulle snakke med ham om. Sige til ham, at du ikke ønsker at skubbe ham væk, men tværtimod ønsker du mere fællesskab med ham. Det er vigtigt at huske, at når vi vælger at snakke med et andet menneske, er det ikke sikkert, at det bliver, som vi håber. Selv om du har et ønske om et tættere forhold, er det ikke sikkert, han ønsker det samme.
Sats først på det gode venskab
Jeg tror ikke, at du skal se ham som èn, der skal scores, men se ham som èn, du gerne vil have som ven. Begynde med at bygge et venskab op, og derefter lade tingene stille udvikle sig.
En af de ting, der kan være med til, at han får interesse for dig, er, at du finder ud af, hvad der betyder noget for ham og handler på det. Hvad der får ham til at føle sig værdsat og hvad der er vigtigt, for at han har en oplevelse af at have værdi. Du kunne læse bogen: De 5 kærlighedssprog. Den kan være med til at give nogle ideer. Du kan også læse om bogen i denne artikel: Kærlighed i praksis
Når det ikke virker til, at han har den samme interesse, som han havde i starten, så tror jeg ikke, at du være for frembrusende.
Det, jeg skriver, er jo meget ud fra ting, jeg formoder efter at have læst din henvendelse. Måske tolker jeg helt ved siden af. Dog tror jeg, at de fleste stabile forhold starter efter et forudgående venskab. Dermed ikke sagt, at man ikke kan få et stabilt forhold, hvis der ikke har været et forudgående venskab. Der er uden tvivl mange forhold, som er blevet bygget op uden forudgående venskab, men jeg tror, at der skabes de bedste forudsætninger, når man først har et godt kendskab til hinanden og lærer hinanden godt at kende ved at være venner.
Der skal to til en relation
En anden mulighed, som ikke er en rar mulighed at tænke på, er, at det kan være, at han mener, at det ikke skal være jer, og derfor trækker sig, for ikke at skulle sige det direkte.
Det er en smertelig proces at skulle igennem, hvis du elsker en, hvor din kærlighed ikke er gengældt.
Kære anonym. – Et forhold består jo altid af to personer – to personer, som begge gerne vil hinanden. Vi kan som mennesker have et stort ønske om relation med bestemte mennesker -nogle, som vi bare synes, er alle tiders, men ønsket må være gensidig, for at der kan være en relation. En af de ting, du kan gøre, er at være imødekommende i samværet med mennesker, så tror jeg, at du hen af vejen får opbygget forhold. – Måske ikke til ham, du nu her har mødt??
Jeg vil ønske dig held og lykke til at skabe en relation til et menneske, som også kan værdsætte dig, for netop den, du er.
Kærlig hilsen Dennis Hansen