Hvordan få hans tillid efter de svigt han har haft?
Jeg er begyndt at skrive sammen med min ekskæreste igen på 33 år, da vi tilfældigt mødes i byen. Han har været single i 6 måneder og der var straks kemi.
Det er ca 6 år siden, vi var kærester, men det var kun i 3 måneder. Dengang afsluttede han forholdet, da han mistede tilliden til mig (skrev med en anden fyr). Han har med 2 andre ekskærester været udsat for utroskab.
Jeg er blevet forelsket i ham, men kan ikke få noget ud af ham, hvad han føler. Han lukker i, så snart det handler om, hvad der sker imellem os. Mit spørgsmål er: Hvordan får jeg hans tillid? Han kender mig jo ikke særlig godt nu og tænker, om han stadig ser mig som den, jeg var dengang. Hvordan får en mand, som har været så meget udsat for svigt, troen på et nyt bekendtskab?
Håber I kan hjælpe mig
VH Tania, 31 år

SVAR:
Kære Tania
Tak for dit brev.
Det er nogle store spørgsmål, du stiller, men også særdeles relevante. Ikke bare for dig, men faktisk for rigtig mange, da vi lever i en tid, hvor vi er os selv nærmest og derfor meget nemt kommer til at såre dem, vi holder af.
Der er desværre ikke noget enkelt svar, for som du selv skriver, så handler det om, at få opbygget et tillidsforhold, en tro på at ”du ikke svigter mig”, og det tager tid.
Et overordnet svar på dine spørgsmål vil være: KOMMUNIKATION og TID.
Kommunikation
Når vi kommunikerer med hinanden, gør vi det ud fra den måde, vi har lært at kommunikere på i vores egen familie og omgangskreds. ”Når jeg siger, som jeg gør, så betyder det selvfølgelig, at jeg også mener, det jeg siger” – Det kan du bare ikke være sikker på, at andre forstår, for dem, du møder, har et andet regelsæt for kommunikation med sig, end du har.
Derfor er det så utrolig vigtigt, hvad det er, vi siger til hinanden – uanset om det er en kæreste eller en ven, vi snakker med. Skal du og din ekskæreste forstå hinanden og opnå tillid til hinanden, så er det vigtigt, at du tør være ærlig, sætte de rigtige ord og følelser på dine budskaber til ham, så han ikke er i tvivl om, hvad det er, du mener.
Tiden
Er han meget såret p.g.a. flere svigt, som du skriver om, så er det meget sandsynligt, at tiden også er en vigtig faktor. Han har muligvis brug for, at opleve og mærke, at du ikke mister lysten til at have kontakt med ham, bare fordi han ikke reagerer på dine følelser de første gange, du skriver eller fortæller ham om dem. Han har brug for at mærke, at du vil det her – også selv om det skal koste dig udholdenhed og tålmodighed. Vis ham, at du ikke svigter, selvom han har brug for tid.
Jalousi?
Om der er lidt jalousi med inde i billedet – det er svært at se, ud fra det du skriver, men her gælder det igen, at kommunikationen er vigtig. At du får en snak med ham om, hvilke spilleregler der skal være i jeres forhold med hensyn til at snakke med andre af det modsatte køn.
Følelser
Du skriver også, at du ikke kan få noget at vide om, hvad han føler for dig - at han lukker i, når du bringer det på bane.
Der er stor forskel på os mennesker. Nogle er opdraget til ikke at vise følelser – det kan være farligt, det kan være store ord, som kun bruges i særlige situationer, ”rigtige mænd græder ikke” eller …… Der kan være mange årsager – men fælles for dem alle er, at de kan løses med kommunikation.
På et tidspunkt kunne det måske være godt for din ekskæreste eller jer begge at komme i terapi, for at lære egne ressourcer og svagheder at kende. Når man får sat ord på disse, er det meget nemmere at arbejde med dem og udvikle sig. Så det kunne være en investering i fremtiden.
Terapi er ikke kun for syge mennesker, men når der er et problem / livssituation man går og tumler med, så er det godt at snakke med en neutral person, som kan være med til at ”dreje” tanke/handlemønstre lidt, så livet igen opleves som dejligt og spændende.
Søger du i leksikon efter ord som kommunikation, jalousi m.m., så vil du finde andre breve eller artikler, som behandler disse emner og der kan du måske også hente lidt inspiration.
Her er et eksempel og du kan selv søge videre:
Når fortiden gør ondt
Kærlig hilsen
Ruth