Porno, onani og seksuelle drømme
Hej brevkasse
Her for lidt tid siden besluttede jeg mig for at stoppe med porno. Og med hjælp fra jeres råd er jeg nu stoppet.
Men jeg er stødt ind i en ny ting: Onani. Og før det bliver en dårlig vane, vil jeg gerne have nogle råd til, hvordan man kan holde det på et godt niveau, og hvor lidt jeg skal gøre det, før det bliver til synd.
Jeg er for tiden også begyndt at få nogle mærkelige, skøre seksuelle drømme. Jeg forestiller mig en af mine bedste venner (det er en pige) og mig, der har sex ...  Og jeg ved ikke, om det er pga. af min fortid med porno, eller hvad der gør at jeg får dem? Men det er virkeligt akavet, og jeg vil gerne have det til at stoppe.
Dreng, 14 år

SVAR:
Hej dreng, 14 år
Det glæder mig rigtig meget at høre, hvordan det er gået med pornoen. Men husk: Hvis du ender med at se porno en anden gang, så lad dig ikke slå ud af det. Spørg dig selv, hvad der gik galt og spring frimodigt op på hesten igen.
Om onani og at bruge det, så det ikke bliver synd
Først vil jeg gerne rose dig for din rettidige omhu! Du spørger til onani, før det bliver en dårlig vane. Jeg ville ønske, jeg selv havde haft modet til at gøre det samme, da jeg var yngre.
Og så vil jeg gerne komme med en lille indrømmelse: Du spørger meget konkret om, hvor lidt du skal onanere, før det bliver en synd. Og jeg ved det faktisk ikke! Fordi jeg tror, det er meget forskelligt fra person til person. Hos AdamogEva.dk har vi den holdning, at onani sagtens kan være en sund del af det at opdage og undersøge sin seksualitet. Og det kan sikkert også bruges sundt til andet! Måske i et ægteskab, hvor en mand og hans kone er på afstand af hinanden og bruger det til at holde en “gnist” ved lige. (Hvordan et ægtepar vælger at bruge det sammen må være op til dem, tænker jeg). Eller måske kan onani bruges til at “lette trykket” både rent fysisk og psykisk. Fx hvis man er blevet voldsomt tændt (og det kan skyldes mange ting, ikke blot porno) så er det måske at foretrække i nogle situationer at bruge onani til at få ro på igen. Jeg hørte engang om en mand, der for at undersøge, om han havde kontrol over sig selv, lod være med at onanere i et år. Det kunne han godt, men til gengæld gik han rundt og var meget mere vred, end han plejede at være (åbenbart på grund af et psykisk pres). Så selvfølgelig er det at onanere for at få ro på en god beslutning for ham.
Det kan også blive ret komplekst. I mit eget liv har jeg oplevet, at jeg onanerede mest, når der var ubalance i mit liv. Jeg var måske for ensom. Eller brugte ikke nok tid på at gøre noget meningsfuldt med mit liv. Jeg fik ikke trænet og taget mig ordentligt af min krop. Jeg fik ikke talt med Gud. Og som resultat af det – som et forsøg på at trøste eller kompensere for alle de gode ting der manglede – så valgte jeg et “mindre gode”, som var onani. Så for MIG, og ikke nødvendigvis for DIG, er onani blevet lidt et tegn på, om jeg går rundt og har det godt. Og lad mig lige igen understrege: Det er MIT forhold til onani, der er sådan.
DU skal forsøge at finde ud af, hvad DIT forhold til onani er. Der er en række gode spørgsmål, som jeg synes du kan stille dig selv for at finde ud af det:
1. Kan jeg godt lade være, hvis jeg gerne vil? Hvis man ikke kan lade være med at drikke, spille om penge, dyrke sex, se porno eller onanere, så er man helt sikkert kommet i ubalance. Helt konkret kan du prøve at se, om du kan vælge ikke at onanere i en periode på fx 30 dage.
2. Hvorfor onanerer jeg? Det er sundt at kunne svare på, hvorfor man gør, som man gør. Hvis svaret fx er: “Fordi jeg er ensom”, så gør noget ved ensomheden! Hvis svaret er noget i stil med: “Fordi jeg er glad for at være et sundt seksuelt væsen”, så er der nok ikke noget problem.
3. Kan jeg takke Gud for min seksualitet? Det er et meget relevant spørgsmål at stille sig selv. Hvis onani – eller noget i forbindelse med det – er skamfuldt for dig i dit forhold til Gud, så find ud af hvorfor og forsøg at rette ind efter det.
4. Hvilke tanker lukker jeg ind, mens jeg onanerer? Onanerer du til fantasier, der til syvende og sidst er rent egoistiske og som igen er skamfulde, så bør du lade være eller skifte fokus. En god øvelse er at fantasere om, hvordan man gerne vil være en god elsker som ægtemand for sin kone, fx første gang man har sex. Det kan virke fjollet, men det gør noget ved tankerne.
Med alt det sagt vil jeg forsøge at formulere en sætning for, hvornår onani er synd: Når det bliver en byrde frem for at være et godt redskab.
Som en lille afslutning om onani har jeg lyst til at sige: Vær forsigtig og opmærksom, men ingen stress. Giv dig tid til at mærke efter og finde ud af, hvad du føler og oplever, og hvor dine grænser går. At du har fået mindre kontakt til porno vil gøre, at du bedre kan mærke efter, hvad dine faktiske behov og længsler er. Hold fast i, at Gud har skabt dig som seksuelt væsen, og at han også ønsker noget godt for dig med det.
Du kan måske få noget godt ud af at læse vores artikler
Om onani – mest for drenge
Er onani synd?
Og svar til en anden dreng på din alder: Skal jeg prøve at onanere?
De akavede drømme
Du er begyndt at have seksuelle drømme om en veninde, og du synes, det er akavet. Meget forståeligt, men døm nu ikke dig selv for hårdt. Vi ved ikke meget med sikkerhed om, hvad der foregår i drømme.
Du spørger, om det er fordi, du har set porno eller noget andet, der gør at du får dem. Svar på det: Det er ikke helt til at sige. Måske er det, fordi din hjerne tager pornoen og eksperimenterer med det, den har set i dine drømme. Måske er det, fordi du er tiltrukket af din veninde, hvilket ikke er noget at skamme sig over. Måske er det netop bare, fordi du er er kommet i puberteten og udforsker det at være seksuel for første gang, og du styrer ikke rigtigt dine tanker i søvnen, og så får man underlige eller akavede drømme. Eller måske er der en helt anden grund til, at du drømmer som du gør … Ligesom dig ved jeg det heller ikke. Men min erfaring – og ja, jeg har haft underlige sex-drømme – er, at man lærer at ryste dem af sig. Hvad der sker i drømme er én ting, hvad du gør i vågen tilstand er noget andet.
Et helt konkret råd er at bede Gud om at beskytte ens drømme, inden man går i seng. Jeg siger ikke, at det altid virker, men har selv oplevet noget, jeg tror måske kunne være Gud, der greb ind i en drøm, hvor jeg var fristet til synd.
Det er i hvert fald mit bedste bud på et svar. Hvis det er noget, der fortsætter eller bliver værre, så synes jeg, du skal skrive igen, og så kan det være, at en anden fra AdamogEva.dk kan svare bedre end jeg på det med seksuelle drømme.
Godt, at du skriver! Tak for muligheden for at svare.
Kærlig hilsen – med håb og en bøn om, at du fortsat må omgås sundt med din seksualitet
– Kristoffer