Ikke-kristen kæreste – hvordan takle det?
Hej, Jeg er en pige på 19, som har et problem. Det skal lige fastslås, at jeg er personligt kristen, og Jesus betyder alt i mit liv.
Nu til mit problem:
Sidste år fandt jeg mig en dejlig kæreste, som desværre IKKE er kristen. Han ved godt, hvor jeg står trosmæssigt, og at det betyder alt for mig at høre Jesus til. Han lytter også interesseret og vil også gerne høre mere om det. Jeg har taget ham med i kirke, som han var begejstret for, og har givet ham nogle bøger, han kunne læse i og blive klogere på livet og min tro. Generelt har jeg været meget åben overfor ham omkring min tro og er ikke bange for at fortælle ham det.
Alt i alt fungerer det på sin vis meget godt, men alligevel havde jeg denne fornemmelse indeni, at det var forkert at være sammen med en ikke-kristen fyr, da han jo ikke deler de samme værdier og tro som mig – b.la. sex før ægteskab, flytte sammen før ægteskab, drikke sig fuld osv. Hvad angår sex, så har han fuld forståelse for mit valg, at jeg ikke ønsker at have sex med ham før ægteskabet.
I bund og grund er han en ganske dejlig ung mand, som vil mig det bedste, og som accepterer mig fuldt ud. Han er i hvert fald ikke som så mange unge ikke-kristne, som bare går amok, og som kun er ude på sex, drugs and rock'n roll.
Han er da også meget fascineret af den verden, jeg er vokset op i, da han ikke rigtig selv havde nogen kendskab til den. Men på en måde føler jeg mig splittet mellem min tro og ham. Jeg holder jo rigtig meget af ham og kan ikke se nogen anden, men hvis man nu skal være realistisk og tænke i det store billed - ville jeg så kunne klare at være sammen med en ikke-kristen resten af livet, hvis det nu skulle være os to.
Jeg har jo det her håb, at han en dag bliver kristen, fordi det ville da være fantastisk at kunne dele Jesus sammen med ham, og dele alt det jeg står for, og jeg beder også for ham, at Gud må åbne hans hjerte.
Hele forholdet igennem har jeg haft mine tvivl om, hvor vidt det var godt, vi var sammen. Jeg har tit bragt på banen, at jeg var så ked af, at han ikke er kristen, og at jeg sådan håbede, at han ville åbne sig for Jesus. Forleden bragte jeg så emnet op endnu engang, og denne gang besluttede vi os for at holde en pause for at finde ud af, hvad der er bedst at gøre.
Jeg er bare sådan i tvivl, om det er rigtigt eller forkert, at vi er sammen, fordi på mange måder ville jeg bare ønske, at vi kunne være lykkelige sammen, fordi vi elsker jo begge to hinanden. Der er jo også noget smukt i kærligheden mellem to mennesker, og Gud har jo også skabt det at to mennesker kan elske hinanden. Men igen, jeg er også bange for, at han ubevidst trækker mig væk fra troen, hvis vi forbliver sammen.
Der er jo så mange følelser i klemme i det her, fordi han er jo også blevet enormt såret over, at jeg ikke bare kan slappe af i forholdet.
Jeg har bare brug for nogle gode råd til, hvordan jeg skal tackle min situation.
Hilsen M, 19 år

SVAR:
Hej M
Tak fordi du skriver til AdamogEva.dk om dine mange, modne og seriøse overvejelser om din situation. Jeg vil forsøge at svare dig efter bedste evne.
Modne overvejelser
Det lyder, som om du har fundet en rigtig dejlig kæreste, og at I begge også er meget forelskede i hinanden. Og som du skriver, er kærligheden mellem to mennesker skabt af Gud og villet af ham.
Jeg forstår, at du har nogle overvejelser om det, at du er kristen, og din kæreste ikke er det. Hvor er det flot, at du virkelig tager det seriøst og overvejer konsekvenserne af det valg, der skal tages.
Selvom det er hårdt at gå med alle disse tanker og overvejelser, og man meget hellere bare ville nyde hinanden og livet, er det dog bedre at gøre de modne overvejelser nu end senere, og man så risikerer at få taget et forkert valg, der kan have meget større konsekvenser.
Jeg hverken kan eller vil fortælle dig, hvilket valg du skal træffe, men jeg kan dele nogle overvejelser med dig, som måske kan være en guideline.
Vigtigst at nå målet
Jeg vil give dig ret i, at det vigtigste i ens liv er at blive bevaret som kristen og nå målet til sidst; så må alle andre prioriteringer komme derefter.
Det er også rigtigt, som du skriver, at der altid er en risiko for frafald, hvis man vælger en ikke-kristen mand. Han vil jo også nemt kunne lokke en til at gå længere fx i forhold til seksuelle fristelser, end hvis ens kæreste selv var kristen. Jeg tror, det er meget værdifuldt, at du er så bevidst om de farer, der er forbundet med at have en ikke-kristen kæreste, og det gør jo, at du er bedre til at tage bevidste valg.
Hvad kan man gøre
Det bedste, du kan gøre lige nu, er nok at give det tid. Lov hverken ham eller dig selv urealistiske ting, du ikke har hjertet med i. Hvis man giver tingene tid, vil nogle svar komme af sig selv.
Det er også meget vigtigt, at I bliver ved med at “tage tyren ved hornene” og taler åbent om de udfordringer, der er ved jeres kæresteforhold. Man vinder slet ikke noget ved at feje problemerne ind under gulvtæppet og lade, som om der ikke er et problem, når der i virkeligheden er noget, der skal frem i lyset og drøftes.
Det er vigtigt, at I rent praktisk laver klare aftaler for, hvordan I er sammen, så I ikke fristes til at gå længere, end du ville have gjort med en kristen kæreste. Det er en dyr pris at betale, hvis man kommer til at overskride sin grænse, fordi man bliver lokket af en, der ikke har de samme grænser.
Det er også vigtigt, at du insisterer på, at han skal med i kirke og være sammen med dine kristne venner.
Fremtiden
Det er også godt at overveje, hvordan et liv med din kæreste vil se ud om 10 og 20 år. Hvilke overvejelser gør I omkring børnene, der nok vil komme; hvordan skal de præges? Skal de med i kirke? Skal de døbes, gå på en kristen skole osv. En ting er, når man er ung og bare sig selv og kan gøre, hvad man vil. Lige så snart der er børn inde i billedet, er der meget på spil, og man vil som forældre gå langt for at præge ens børn med det, der er det vigtigste for en selv. Men hvis dig og manden ikke ser ens på dette, kan det blive et kæmpe problem.
Nu lyder jeg måske så lyseslukker-agtig, men det er vigtigt at få alle nuancer med.
Måske kan du også have glæde af at læse disse artikler og svar:
Den eneste ene
Skal – skal ikke? Vigtigt før det store JA
Tro og livssyn
Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
En at snakke med
Det sidste råd jeg vil give dig er at finde en moden kristen kvinde fra menigheden eller dit netværk, som du kan betro dig til og tale åbent med. Det er altid meget afklarende at få snakket med at andet menneske om tingene, når der er store spørgsmål, der trænger sig på. Så bliver man selv meget mere afklaret.
Bed over forholdet hver dag og få en anden til også at bede for det. Gud vil vise dig, hvad der er rigtigt at gøre, når du søger ham både i bøn og bibellæsning.
Håber mit svar giver mening for dig.
Guds velsignelse ønskes du for fremtiden.
Kh. Marianne