Hvordan håndtere følelser til andre piger hvis man er i et forhold?

Vis spørgsmål

Hej.. Jeg vil gerne vide, hvordan man som kristen skal håndtere følelser til en anden pige, hvis man allerede er i et forhold? Jeg har kendt en pige i et halvt år og er rigtig glad for hende, men er ikke sikker endnu, på om det er "os".

Lige pludselig er jeg kommet i tanke om en pige, jeg godt kunne tænke mig at lære at kende. Jeg kender hende knap nok, har kun snakket kort med hende for godt et år siden, men kom her for nylig til at tænke på hende.

Skal jeg sætte det forhold, jeg har, i stå og finde noget ud af hende den anden? Skal jeg ignorerer mine følelser og bare tænke på dem som normale?

Skal jeg dele mine følelser over for hende, jeg er i et forhold til nu?

hilsen u, 25 år

SVAR:

Hej u.

Jeg håber ikke, du forventer, at jeg har det endegyldige svar på dine spørgsmål:-) Gid vi kunne afgøre den slags ud fra nogle enkle guidelines. Det er altid en svær proces, hvor tanker, følelser, bønner og Guds generelle retningslinjer tilsammen fører til en afgørelse.

Jeg vil prøve at hjælpe, så langt jeg kan, ved at give dig nogle stikord ar arbejde videre med. Som jeg kan læse dine spørgsmål, ved du måske allerede det, jeg skriver her. Men bare for en sikkerheds skyld:

Du skal ikke satse på to heste i samme løb!

Du skal ikke blive ved med at komme sammen med den ene og samtidig ”undersøge mulighederne” med den anden. Det er uærligt overfor dem begge. Og det vil gøre det langt sværere for dig at træffe det rigtige valg, fordi dit forhold til hver af dem vil være præget af det forhold, du samtidig har til den anden. Så det vil bare gøre forvirringen total.

Den eneste ene?!

Hvis du havde været sikker på, at din nuværende veninde og dig skal være ”os”, regner jeg med, at du ville slå tankerne om den anden ud af hovedet. Det er i hvert fald en øvelse, vi alle skal lære, hvis vi vil leve i et ægteskab: Når først man har sagt JA til den eneste ene, siger man naturligvis samtidig NEJ til alle andre. Det er både logik og Guds tydelige vilje.

Næsten alle vil undervejs i livet i ægteskabet opleve fristelsen til at tænke/føle i retning af andre – og her er der kun én vej: At afvise disse tanker og følelser, jo før jo bedre. Men endnu er I ikke sikre på, at det skal være ”jer”, og så er det helt reelt at overveje andre muligheder.

Det er dit valg

Om det er klogt at dele disse følelser og tanker med din veninde, er rigtig svært at sige. På den ene side skal du jo ikke skjule den slags i lang tid, (det vil hun alligevel også kunne mærke) og på den anden side kan det virke meget voldsomt på hende at få det at vide.

Jeg tænker (men det er bare mine tanker): Du må være mand for at tage en afgørelse! Vil du undersøge den anden som en mulig kommende ægtefælle? Hvis du vil, så sig ærligt til din veninde, at du vil holde en pause, fordi du ikke er sikker på jeres forhold. Og hvis hun så spørger: ”Er der en anden?” så må du fortælle, som det er, at det ved du faktisk ikke, men måske.

Du er forhåbentlig klar over, at det måske betyder, du mister chancen for et fremtidigt forhold til din veninde! Det er ikke sikkert, hun vil affinde sig med at blive sat på pause, mens du undersøger markedet for eventuelle bedre tilbud – for nu at sige det med lidt sort humor. Du kan satse på den ”nye” – men det vil være med risiko for at miste den nuværende! Hvis du ikke vil løbe den risiko, så slå den anden ud af hovedet og kom videre i forholdet til din veninde og find ud af, om det skal være jer!

Du kan måske få lidt inspiration i vores artikler
Den eneste ene
Ridderen på den hvide hest

God vind med afgørelsen – jeg håber, det ender lykkeligt for jer alle tre!

Venlig hilsen
Sprint