Hvorfor svinger min vægt så meget?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg er en pige på 14 år. Når jeg tager 4 kilo på, så taber jeg 2 kilo. Er det rigtigt?

Hilsen en på 14

SVAR:

Hej pige på 14

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er altid godt at få sat ord på det, der fylder, og som man kan gå og spekulere på.

Ikke færdigudviklet

Ud fra de oplysninger, du giver, er det svært at give dig et helt klart svar på dit spørgsmål. Dog er det vigtigt at sige, at når du er 14 år, er du på ingen måde færdigudviklet, og den vægt, du har nu, vil nok ændre sig over de næste år.

Det kunne tyde på, at din krop stadig er i gang med at finde ind på den rigtige vægt: “… tager 4 kg på … taber 2 kg.” Den skal lige finde ud af det stille og roligt.

Du kan læse mere om din krops udvikling i vores tema Pubertet - mest for piger.

Hvordan oplever du din krop?

Det er fint at vide nogenlunde, hvad man vejer, men det er ikke godt at veje sig for ofte. I øvrigt er det også ofte sådan for voksne mennesker, at vægten kan svinge nogle kilo over tid. Det vigtigste er ikke vægten i sig selv, men hvordan man føler sig i kroppen. Om man føler sig frisk, sund og glad. Og om man har kræfter til at være aktiv. Hvis man har det sådan, er det, som det skal være.

Måske kan du også få noget ud af at læse svar til andre, fx de her:
Pige på 10 år: Jeg lyver altid om min vægt – er jeg for tyk?
Pige 15 år - hvorfor bliver jeg ved med at tage på?

Jeg håber, mit svar giver mening for dig, og at du kan bruge det.

Kærlig hilsen
Marianne