Pige 15 år - hvorfor bliver jeg ved med at tage på?
Hej Adam og Eva
Jeg er en pige på 15 år. Jeg bliver 16 til oktober. Jeg skriver, fordi jeg føler, jeg har et problem med min vægt. Jeg er ikke så høj, kun 157 cm. Håber, at jeg kan nå op på 160, inden jeg stopper med at vokse. Min vægt varierer lidt alt afhængigt af, hvornår på dagen jeg vejer mig. Her til morgen uden at have spist endnu vejede jeg 58,3 kg. Udregner jeg mit BMI på nettet, siger testen, at jeg har et BMI på lige under 24, og det er overvægtigt, siger den.
Men mit problem er, at jeg har gået til fodbold og nu løber 2-3 gange om ugen. Jeg spiser, som jeg altid har gjort. Men jeg bliver ved med at tage på. Ser man på min vægtkurve, siden jeg kom i puberteten, er den steget gradvist hele tiden. Jeg har hele tiden tænkt, at det var fordi, man bare tog lidt på i puberteten. Og at det var en normal del af udviklingen. Men nu føler jeg bare, når jeg er 15, snart 16, at det burde stoppe.
Er det normalt at tage så meget på i min alder og at blive ved med det? Jeg føler, at alt burde være perfekt i den alder, jeg har. Men det er det ikke. Tror I, at jeg har vægtproblemer, eller er det bare en del af min udvikling? Hvad kan jeg evt. gøre for at tabe mig?
Tak for hjælpen!
Anonym, 15 år

SVAR:
Hej Anonym på 15 år!
Tak for dit spørgsmål.
BMI og vægt
BMI står for Body Mass Index og er bare en enkel formel, der beskriver forholdet mellem din vægt og din højde: vægt (i kg) divideret med kvadratet på højden (i meter) (dvs. højde gange højde). Og så har nogle kloge folk foreslået nogle "grænser" for, hvad der kaldes undervægtig, normalvægtig og overvægtig. Men det er kun et udgangspunkt! Alle mennesker er forskellige, og derfor kan en så enkel formel ikke beskrive alt om vores vægtstatus. Knoglebygning og muskelmasse er nogel af de ting, der også påvirker vores vægt. Og så skal du huske på, at BMI er målrettet voksne (over 18 år). Derfor kan du faktisk ikke bruge den til at afgøre, om du er overvægtig.
Din vægt vil helt naturligt variere henover et døgn, da det afhænger af, hvor meget du spiser, drikker, sveder, fordamper fra kroppen, og hvor meget du efterlader i toilettet. Hvis du vil følge din vægt over tid, er det derfor vigtigt, at du måler den på samme betingelser fra gang til gang: fx om morgenen efter toiletbesøg inden du spiser morgenmad.
Sund teenager
For dig, som er i puberteten, er det ikke sundt at fokusere ret meget på hverken din daglige vægt eller BMI, da du er i en periode, hvor din krop skal udvikle sig meget fra barn til at blive voksen. Og det er vigtigt, at du glæder dig over, at din krop udvikler sig.
Jeg tror ikke, at du har vægtproblemer, men du skal selvfølgelig være opmærksom, hvis du fx tager fem kg på over kort tid. Du dyrker sport, og hvis du spiser varieret, er du godt på vej!
Måske kan du også have glæde af at læse dette svar til en pige, der spørger om næsten det samme som du: Træner meget - er jeg for tyk og skal jeg tabe mig?
Mvh. Marie BN