Hvorfor kommer min pubertet ikke?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på fjorten et halvt og har stadig ikke fået min menstruation. Jeg udvikler heller ikke bryster. Jeg er HELT flad, men har brystknuder, som jeg har haft i 1½ år. Det er, som om de ikke vokser mere:(( Er det normalt?

Jeg har også haft udflåd i 1 år og 4 måneder. Jeg vokser meget lige for tiden, men hvorfor kommer hverken min menstruation eller bryster? Min mor fik det, da hun var 13-14 år, og bruger en B-skål. Hvorfor får jeg ikke bryster og udvikler mig?

Hvor lang tid har man normalt udflåd? Skal jeg søge hjælp? Er det normalt?

Det skal lige siges, at jeg er 160-161 cm høj og vejer 41 kg og er spinkelt bygget. Kan det skyldes det?

Evt. muligheder for at frembringe ens mens? Jeg er den eneste i min klasse, der ikke har fået det, og ALLE snakker om det:( Tror I snart jeg får min mens, eller at jeg får nogle bryster?

Pyha, det var en masse spørgsmål. Håber I vil svare og kan hjælpe mig. Jeg får tit at vide, det kommer, men jeg bliver mere og mere urolig for, at det ikke kommer, eller jeg skal vente 2 år eller noget. Tror I der går lang tid, før jeg får min mens eller udvikler bryster?

Hilsen mig

SVAR:

Hej “mig”

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er godt at få sat ord på det, der fylder. Jeg vil svare dig efter bedste evne.

Krop i udvikling

Det er altid svært at være den sidste i klassen, der udvikler sig og får menstruation. Det lyder til, at din krop er i udvikling: du vokser meget og har også lidt brystudvikling. Du skriver ikke noget om hårvæksten forneden mv. En pubertetsudvikling kan tage lang tid, og det kan føles, som om den kan gå i stå, men kroppen kan man ikke styre, og det må bare tage den tid, det tager.

Så det er også svar på det spørgsmål du stiller, om man kan gøre noget for at frembringe menstruationen. Man kan ikke rigtig gøre noget; den kommer ofte når man mindst venter den.

Giv det tid

Du skriver, at du ikke har bryster; det er svært for mig at vurdere, så det kan måske være godt at få din læge til at vurdere det. Dog vil jeg sige, at hvis du har hårvækst forneden og under armene, er du jo i gang med puberteten og må bare give det tid.

Du er slank i forhold til din højde, og det kan også gøre, at det kan trække lidt ud, inden menstruationen kommer, da kroppen kræver en vis mængde fedt på kroppen for at have overskud til det. Du skal bare sørge for at spise sundt og spise det sunde fedt.

Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar under vores tema Pubertet – mest for piger.

Mange andre end dig bekymrer sig for det samme, og der er masser af svar om det på hjemmesiden, fx det her: 15 år og hverken bryster eller mens – jeg er fortvivlet!

Håber, mit svar giver mening for dig, og at du kan bruge det til noget.

Kh Marianne