Kan I hjælpe med spørgsmål om undervægt og forsinket mens?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg håber I kan hjælpe mig, for der er noget, jeg har gået og undret mig lidt over her på det sidste.

Jeg er ca 160 høj og vejer omkring 43 kg. Jeg er meget aktiv, løbetræner 3 gange om ugen og cykler meget dagligt.

Jeg fik min mens, allerede da jeg var 12 år, men den er slet ikke blevet regelmæssig endnu, og den kan tit gå meget over en uge over tid.

Da jeg fik min mens, var mine bryster begyndt at vokse lidt, men det har været, som om de gik "i stå" i lang tid, men her for en uge siden blev de ret ømme, og det plejer de aldrig at være. (Jeg kan ikke være gravid.)

Det skal lige siges, at jeg på det tidspunkt havde holdt en pause med mit løb i 2 uger, og min vægt er steget en lille smule bare på de 2 uger, eftersom jeg ikke trænede.

Så her er spørgsmålene:

1. Tror du, det kan være, fordi de er begyndt at vokse nu, at de er så ømme?

2. Der står herinde, at ens vægt kan have noget at gøre med, at ens menstruation ikke kommer, men gælder det også, hvis man fik sin som 12-årig? Jeg mener, så burde den da være regelmæssig nu ...

3. Jeg vejer 43 kg. Er det ikke meget normalt at veje, når man er 16 år?

Jeg håber på et svar.

-Vandmanden, 16 år

SVAR:

Kære Dig

Tak for dine meget konkrete spørgsmål. Mine svar lyder sådan:

1: Jeg tror bestemt, at dine ømme bryster skyldes, at de vokser.

2: Din vægt er meget afgørende for regelmæssighed i din menstruation. Din træning er formentlig skyld i, at din menstruation ikke er regelmæssig, også selvom du fik den som 12-årig. Og mon ikke den vil blive mere regelmæssig, hvis ikke du trænede så meget?

3: Vægt skal ikke beregnes udfra ens alder, men mere udfra ens højde. Udfra din højde ligger du i gruppen lige under gennemsnittet. Det betyder ikke noget, hvis din vægt skyldes din træning. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, hvorfor du træner meget: Træner du til noget bestemt, eller handler det mere om, at du vil holde din vægt nede?

Hvis du er meget bekymret for din vægt og bruger meget tid på træning og hvad du spiser, kan det være et symptom på en spiseforstyrrelse. Det er godt at høre, at din vægt stiger lidt, og hvis det ikke bekymrer dig, har du ikke en spiseforstyrrelse.

Jeg tror, det er meget sundt for din krop at veje lidt mere, og du kan forvente, at din menstruation så vil blive regelmæssig, og at du vil udvikle flere kvindelige former.

Håber, det var svar på dine spørgsmål, ellers er du meget velkommen til at skrive tilbage.

Kærlig hilsen
Else