Hjælp! Er der noget galt med mig?

Vis spørgsmål

Hej brevkasse

Jeg er en pige på 12 (næsten 13), som har en masse spørgsmål til jer! Jeg vejer 39 kilo og er ca. 159 cm høj. Jeg er også meget tynd og slank. Jeg har kønsbehåring og hår under armene. Mine bryster er små og spidse og ikke lige store, og jeg kan ikke være i den mindste bh.

Jeg har udflåd, og det har jeg haft i cirka 2 år. Jeg har ikke fået menstruation endnu. Jeg har heller ikke fået hofter eller noget endnu. Her kommer nogle spørgsmål til jer.

  1. Alle – og jeg mener ALLE – på min årgang har meget større bryster og hofter, end jeg har. Jeg synes ikke, det er sjovt at bade til idræt, fordi jeg føler mig anderledes. Er det mærkeligt, at jeg ikke er ligesom dem, og er mine bryster normale?
  2. Mit udflåd er nogle gange hvidt og nogle gange gult. Det lugter også lidt nogle gange, og har bemærket, at min skede er lidt tør. Det klør også nogle gange forneden. Jeg er også lidt rød dernede. Jeg har været til lægen med min mor, og de mærkede bare lidt på min mave og bedømte, at jeg ikke havde underlivs-betændelse, fordi det ikke gjorde ondt, da de trykkede. Men er mit udflåd og min skede normal, og hvorfor klør det forneden?
  3. Jeg har som sagt ikke fået menstruation endnu, men hvornår er det normalt at få det? (min mor fik det, da hun var 13)
  4. Jeg har ikke fået hofter endnu, men hvornår plejer man at få det? (min mor fik det, da hun var 13/14 år)
  5. Det her er et helt andet emne, men hvornår kan man begynde at bruge makeup, og hvor meget?

Det var de spørgsmål jeg havde til jer.

SVAR:

Kære pige

En helt almindelig pige

Først vil jeg gerne sige: Der er ikke noget galt med dig. Du lyder til at være en helt almindelig pige, som udvikler sig helt normalt. Du fortæller, at alle på din årgang er meget længere i udviklingen, og for mig lyder det, som om du er på en årgang, hvor de fleste piger udvikler sig lidt hurtigere end gennemsnittet, og at det desværre får dig til at føle dig unormal.

Du har stillet fem spørgsmål, og jeg vil besvare dem et efter et:

  1. Har du læst artiklen Fra pige til kvinde? Ellers synes jeg, du skal gøre det. Har står der blandt andet, at brysterne er fuldt udviklet i 12-18 års alderen, så nogle piger er 12 år, mens andre er 18 år, når deres bryster stopper med at vokse. Det er også helt normalt, at brysterne ikke er ens. Du har mange år endnu, hvor dine bryster kan vokse.
  2. Dit udflåd lyder normalt. Jeg vil anbefale dig ikke at mærke efter i skeden, om du er tør eller ej, fordi det kan give noget irritation, der vil føles som kløe. Når du er i bad, er det bedst bare at bruse dig forneden og ikke bruge sæbe, da det også kan give kløe i skeden. Prøv at læse vores artikel Udflåd.
  3. De fleste piger får deres menstruation, når de er 13 år, men nogle er yngre, og andre er ældre. De fleste udvikler sig som deres mødre, så jeg vil tro, at du får din menstruation, mens du er 13 år, men det kan også være, at du vil være 14 eller 15 år, inden den kommer, og det vil også være helt normalt. Her har vi også en artikel, hvor du kan læse mere: Den første menstruation.
  4. Dine hofter skal nok give sig til at vokse, og jeg tror, det kommer på samme tidspunkt, som det gjorde for din mor.
  5. Det ved jeg ikke. Nogle begynder meget tidligt – allerede i 4. klasse – mens andre aldrig begynder med makeup. Jeg har sagt til mine egne børn, at de skal vente (de er i dag 11 og 13 år), og at det ikke er noget, de skal gøre hver dag. Det skyldes, at make up påvirker huden, og for meget make up i en tidlig alder kan gøre skade på din ansigtshud.

Jeg håber, mit svar fortæller dig, at du er helt normal, og at der intet er galt med dig. Din krop lyder til at være helt, som den skal være, når man er 12 (snart 13 år).

Du er meget velkommen til at skrive tilbage til mig, hvis der er noget, jeg mangler at svare på.

Kærlig hilsen
Else