Får jeg snart min menstruation?
Hej brevkasse
Jeg er en pige på 12 (13 om 3 uger). Jeg har haft udflåd i omkring to år nu og har endnu ikke fået menstruation.
Jeg får nogle gange krampe i maven, og mit udflåd er ofte gult.
Jeg har haft kramper i maven i et par måneder nu. Kan det være et tegn på, at jeg snart får min menstruation?
Håber, I kan hjælpe.

SVAR:
Kære anonyme pige
Kramper i maven er ikke det typiske tegn på, at den første menstruation er på vej, men din alder fortæller mig, at din menstruation nok snart kommer. Jeg vil anbefale dig at læse vores artikel Den første menstruation.
Generelle tegn
En tommelfingerregel siger, at piger ofte får den første menstruation, når de vejer mellem 40 og 45 kg, men nogle vejer mindre og andre mere.
En anden tommelfingerregel siger, at den kommer ca to år efter, brysterne er begyndt at vokse. Men det, som kan give det bedste hint om, hvornår din første menstruationen kommer, er at spørge din mor, hvornår hun fik sin. Ofte ligner vi vores biologiske mor på det punkt.
Mavekramper kan også skyldes andre ting
Når jeg læser dit brev, sidder jeg også og tænker på, om mavekramperne kan skyldes, at du går og bekymrer dig eller er ked af det. Det er selvfølgeligt svært for mig at vide, når jeg ikke kender dig. Hvis du er bekymret eller ked af det, synes jeg, du skal tale med din mor eller en anden voksen. Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive til os igen, hvis du har brug for det.
Jeg vil til sidst ønske dig en rigtig god 13 års fødselsdag.
Kærlig hilsen
Else