Hvorfor får jeg ikke orgasme, når jeg onanerer?

Vis spørgsmål

Jeg har længe onaneret men har aldrig opnået at få en orgasme. Jeg onanerer både med fingre inde i skeden og masserer min klit, dog har jeg aldrig fået en orgasme.

Jeg har på det sidste fokuseret meget på at massere min klit, fordi jeg ved, det er der, man for det meste får en orgasme. Men jeg føler ikke, jeg er særlig følsom på min klit, og at det giver den store effekt, når jeg rører den. Kan der være noget galt?

Til gengæld er jeg langt mere følsom længere oppe, hvor urinrøret sidder. Kan I fortælle mig, hvad jeg gør forkert eller give mig nogle råd til, hvad jeg kan gøre anderledes?

S, 17 år

SVAR:

Kære dig.

Tak for dit spørgsmål og din frimodighed til at spørge. Du er ikke ene om at synes, at det med orgasme kan være svært.

Sådan er du

Du spørger til, om der kan være noget galt, når du ikke kan opnå orgasme. Du fortæller også, at du ikke oplever, at klitoris er følsom, men det er du til gengæld omkring urinrøret.

Lige over urinrøret sidder klitoris. Den mærkes som en lille kugle, og den gemmer sig under samlingstedet for de indre kønslæber. Derfor giver det god mening, at du er mest følsom tæt på urinrøret og ovenfor urinrøret. Klitoris er en samling af mange nerveender, det er derfor, det er så følsomt og dejligt. Vi er alle forskellige forneden, og du kan godt have nogle nerveender, som strækker sig ned til urinrøret. Det kan også være, at dit urinrør og klitoris ligger tættere på hinanden end hos andre. Det er der ikke noget galt med – sådan er du.

Det vigtigste er, som du allerede er i gang med, at du lærer dig selv at kende, og hvor det er rart at blive rørt. Måske opnår du bedst orgasme ved at blive berørt på klitoris eller tæt ved urinrøret, måske blidt, måske hårdt. Måske med samtidig berøring af bryster eller inderlår. Vi er alle forskellige, og vi skal alle lære vores egen krop at kende.

Jeg har fundet et par artikler om, hvordan vi kvinder ser ud forneden og om onani:
Pigens kønsorganer
Om onani – mest for piger

Det med orgasme

Orgasme kan være en svær størrelse, særligt for os kvinder. Oftest er mændenes orgasme knyttet til det rent fysiske (de får udløsning), hvor vi kvinder i en anden grad har brug for, at rammerne er i orden, hvis vi skal have orgasme. De bedste forudsætninger for at opleve orgasme er, at vi føler lyst, at vi ikke har for mange tanker i hovedet, at vi kan slappe helt af, og at vi føler os trygge.

Måske skal du tage et varmt bad inden, så kroppen er helt afslappet? Eller sætte musik på? Det kan også være noget helt andet, som gør, at du føler dig afslappet og godt tilpas. Har du prøvet at have fokus på det? Oftest er det ikke kun det rent tekniske, som gør, at vi kvinder oplever en orgasme, men også at vi er trygge, har lyst og er i humør til det. Det er et samspil.

Skab gode rammer

I det du skriver, fornemmer jeg en stor frustration over, at orgasmen udebliver, og det kan jeg godt forstå. Måske skal du prøve at ændre fokus til, at du bruger tid sammen med dig selv, hvor du plejer din krop, viser den omsorg og kærtegner den. Hvis det kun er orgasmen, som er i fokus, så kan den godt udeblive pga. præstationsangst. Hvis du i stedet bestemmer dig for at vise dig selv omsorg på den måde, det er godt for dig, kan din krop og lyst bedre arbejde sammen.

For mange kvinder fungerer det på samme måde, når de skal have sex med deres ægtefælle. En del kvinder har brug for kærtegn, forspil og hjælp til at koble hovedet lidt fra for bedre at kunne sanse sin krop og fremme orgasme. Det gælder også for onani – hvor man er i gang med at lære sig selv at kende, og finde ud af, hvad der er godt for en selv.

Herunder henviser jeg til en artikel, som handler om sex for nybegyndere. Selvom det ikke er sex, du spørger til, så henviser jeg til den, fordi den skriver rigtig godt om det at skabe gode rammer for sex (orgasme), og derfor tænker jeg, den er relevant for dig. Jeg henviser også til svar til en anden pige, som har været udfordret af det med onani. Jeg kan i øvrigt kun anbefale dig at surfe rundt på hjemmesiden – der er mange gode artikler og mange andre, som også oplever udfordringer i forhold til onani.

Sex den første tid – i praksis
Onanerer jeg rigtigt?

Jeg ønsker dig alt det bedste, og nyd rejsen til at lære dig selv at kende.

De kærligste hilsner fra
Mona