12 år - er det normalt med slim og onani?
Hej...jeg er 12 år, og jeg har altså 2 VILDT underligt og pinligt spørgsmål...
Det er som om, at der er slim i min skede.. meget, og jeg ved ikke, om det er normalt eller ej. Jeg har ligesom en vane med, at jeg ''tørre af'' dernede, fordi det i min verden er så ulækkert.
Jeg har, siden jeg var ca. 6 år gammel i sengen, af en eller anden vanvittig grund, gjort det til en vane, at ligge og gnubbe dynen dernede. Det er faktisk rart, men jeg ved, at det ikke er normalt, og så bagefter (når jeg er færdig,) føler jeg mig mærkelig og forkert.. :( Håber I kan hjælpe mig. Det er et stort problem for mig, for ingen ved det, og det skal de helst heller ikke...
Hilsen den ''forkerte'' pige, 12 år

SVAR:
Kære dig på 12 år
Jeg er ked af at høre, at du går og føler dig forkert. For det, du oplever, er faktisk helt normalt, og du er langt fra den eneste, som har fundet ud af, at det er rart, når du rører ved skeden og et bestemt punkt, som hedder klitoris. Jeg vil gerne forklare dig lidt mere, men først synes jeg altså, du skal vide, at du ikke er "forkert" eller alene.
Slim i skeden
Når du går ind i puberteten og begynder at få menstruation, kører der en hormoncyklus hver måned. Det betyder, at niveauet af kvindelige kønshormoner i dit blod forandrer sig efter et bestemt mønster, som gentager sig hver måned.
Det betyder, udover at du får menstruation, at mange kvinder har en del udflåd/slim, der siver ud af skeden. Det forandrer sig som regel lidt i løbet af måneden, sådan at det nogle gange er helt tyndt og klart, ligesom vand, og andre gange kan det være lidt mere tykt og sejt.
Hvis du oplever, at slimen fra skeden lugter meget grimt - nærmest råddent - eller at det har en farve, så er det en god ide at gå til læge, for det kan være tegn på, at der kommet infektion i skeden og det skal behandles.
Så længe slimet er klart og ikke lugter, er det altså normalt. Nogle piger og kvinder har virkelig meget udflåd og må skifte trusser eller trusseindlæg mange gange om dagen, andre har kun lidt eller ingenting. Det er lige normalt.
Husk at vaske dig grundigt med rent vand i skeden, når du er i bad. Undgå så vidt muligt, at der kommer sæbe i underlivet. Hvis du vil vaske dig med sæbe dér, skal det være en helt parfumefri og meget mild sæbe, men det bedste er altså at undgå det. Så har din hud og slimhinden indvendig i skeden det nemlig bedst.
Onani og orgasme
Du skriver, at du gnupper dig selv i underlivet og mærker, at det er rart. Det er det for alle piger og kvinder. Vi har såkaldt erogene zoner på kroppen. Det er områder, hvor vi mærker særlig godt og hvor det ofte er rart at blive masseret og rørt - eller måske kysset af en fremtidig kæreste. Områderne er bl.a. brysterne, balderne og skeden, men også indersiden af håndfladen og læberne og tungen. Kvinder har et bestemt punkt, klitoris, som sidder øverst oppe, mellem skamlæberne. Dette punkt er særlig følsomt og når det bliver masseret og berørt, udløser det en orgasme. En orgasme er en varm, kildrende/sitrende fornemmelse, som kan mærkes i underlivet og nogle gange i maven og i hele kroppen. Det føles dejligt. Musklerne indenunder skamlæberne trækker sig sammen rytmisk, når orgasmen kommer. Det har du måske mærket. Det at røre ved sig selv indtil man får orgasme hedder onani.
Sex kan være endnu bedre!
Du skriver, at du føler dig mærkelig og forkert. Mange som onanerer kan genkende en følelse af tomhed bagefter. Jeg tror, det er fordi sex og seksuel tilfredsstillelse er noget Gud har givet os til at dele med den mand, vi en dag bliver gift med - og kun med ham. Derfor kan der godt komme et "hul" indeni, når man har onaneret. Fordi der mangler noget... nemlig en at dele glæden og den seksuelle udløsning med.
Samtidig vil jeg gerne understrege, at der ikke i sig selv er noget forkert i at onanere. Næsten alle kvinder har gjort det på et tidspunkt, i kortere eller længere perioder. Det er også en måde, hvor du lærer din egen krop at kende.
Men når du skriver, det gør dig ked af det og får dig til at føle dig forkert, skal du måske prøve at undgå det i en periode?
Måske kan du om dagen fokusere på noget, du rigtig gerne vil - f.eks. øve dig i at løbe, spille badminton eller andet, du godt kan lide. Især tænker jeg, at du kan få glæde af at lave noget, hvor du er fysisk aktiv og/eller hvor du er sammen med nogle venner, som du har det rigtig sjovt med.
Du kan også overveje, om der er en grund til, at du onanerer om aftenen. Føler du dig nogle gange alene? Er der perioder, hvor dine forældre skændes, kammeraterne mobber eller andre ting, som gør dig ked af det eller træt og utryg? I sådan en situation er der nemlig mange, der kommer til at bruge onani som en slags trøst. Det er jo nemlig rigtig dejligt, lige når man onanerer, men bagefter mærker man så, at det ikke løste problemet med f.eks. at føle sig alene.
Hvis der er noget, du går og er ked af/kæmper med, er det meget meget bedre, at du får talt med en veninde og allerhelst en voksen om det, for så kan du måske generelt få det bedre og derved også få lettere ved at "give slip" på onanien som fast vane.
Der er en rigtig god artikel her på siden om onani, som jeg tror, du kan have glæde af at læse:
Om onani – mest for piger.
Håber dette kan hjælpe dig lidt videre på din vej med at vokse som den helt normale pige, du er!
kh Ida