Godt gift, men hvordan opnår jeg orgasme?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg er en pige på 24 år, jeg er gift, og vi har det godt. Jeg har ikke fået en orgasme, hverken sammen med min mand eller i eget selskab. (Jeg har aldrig rigtig onaneret, fordi det har taget alt for lang tid, uden at jeg har opnået noget særligt) Jeg begyndte at lære mig selv lidt bedre at kende for at finde ud af, hvordan det hele nu også fungerer. Og for at finde ud af, hvordan jeg kunne få en orgasme, så jeg kunne lære det videre.

Efter lang tid skete der noget, men jeg er stadig i tvivl, om det er en orgasme. Jeg ved, at en orgasme starter med en god følelse, derefter trækker det hele sig ligesom sammen, og man skulle efter sigende slappe af efterfølgende.

Jeg nåede til spændingen efter stimuleringen af klitoris, hvor efter jeg sprøjtede – og ja der kom meget væske ud, troede jeg havde tisset i stedet… hvilket jeg er i tvivl om, fordi jeg ikke føler en god afslappethed bag efter.

Okay så mine spørgsmål er:

  • Lyder det til, at det var en orgasme, selvom jeg ikke følte mig meget afslappet bag efter?
  • Kan man overhovedet opnå en sprøjte-orgasme i eget selskab ved stimulering af klitoris? Man hører det skulle være så svært...
  • Kan jeg opnå en anden orgasme uden at sprøjte i fremtiden? Og hvilken? Og hvad skal jeg gøre så?

Håber I vil tage mine spørgsmål seriøse

vh 24 år

SVAR:

Kære dig!

Tillykke med at du er godt gift, og at du har mod til at undersøge dig selv og finde ud af, hvordan tingene fungerer! Cool!

Vanskeligt at beskrive en orgasme

Det er svært at beskrive en orgasme, men det er nok meget rigtigt, som du skriver. Jeg plejer at beskrive det lidt som et nys – man kan mærke, at det kommer, derefter er der en kildren i hele kroppen, og til sidst oplever man en tilfredsstillelse og afslappethed og har ikke trang til at nyse mere (nogle kan synes det er helt ubehageligt at blive rørt på kønsorganer/bryster, efter de har haft orgasme). Selvfølgelig er en orgasme bare meget bedre. Det er ikke alle, der oplever de sammentrækninger, som du beskriver, men mange gør.

For mig lyder det, som om det var en rigtig orgasme, du oplevede. Jeg tror, at grunden til, at du ikke følte dig helt afslappet bagefter, kan skyldes dels, at du måske spekulerer lidt meget, dels at det ikke var sammen med din mand, hvilket også kan gøre oplevelsen lidt halv.

Sprøjteorgasme

Om det var en såkaldt ”sprøjteorgasme”, du oplevede, har jeg lidt svært ved at svare dig på. Det er helt normalt, at der kommer udflåd/væske i forbindelse med orgasmen. Nogle har meget, andre mindre. Nogle mener at sprøjteorgasmer findes, andre ikke. Nogle mener, at sprøjteorgasmer er bedre end andre orgasmer, andre at det er opreklameret.

Generelt beskrives sprøjteorgasmer at komme ved stimulation af g-punktet og ikke klitoris, og ja mange træner i lang tid for at forsøge at lære det. Men det er ikke noget, der er en fuldstændig beskrivelse af.

Orgasme-ønske

Endelig spørger du, om man kan få en anden orgasme, end den du oplevede denne gang. Der er vist ikke meget andet for end at prøve sig frem. Hvis det bliver et problem, at der kommer meget væske, når du får orgasme, må I have et håndklæde (eller vådliggerlagen) i sengen.

Jeg tror, du vil få en anden oplevelse, hvis det er sammen med din mand. Mange får også en anden og bedre orgasme, hvis klitoris stimuleres samtidig med g-punktet (sidder på skedens forvæg ca 4-5 cm oppe).

Skift fokus

Jeg har også lyst til at dele en anden tanke med dig. Måske kan det også være en hjælp. Det må du selv vurdere. Jeg vil foreslå, at du for en tid prøver at flytte fokus fra dit ønske om at opnå orgasme og i stedet lægger al din energi i den nydelse, det er at være sammen med din mand seksuelt. Nyd nærheden, sug ham til dig, nyd hver en berøring, hans kærtegn og følelsen af at åbne dig for ham i samlejet og mærke ham. Det er en stor gave, at I har hinanden, og du kan lade dig fylde af al den tryghed, varme og glæde, jeres seksuelle samliv giver dig.

Gør det som en øvelse for en tid, hvor du fokuser på den nydelse, det giver, og lad det fylde dig. Giv i den tid slip på dine tanker om at opnå en særlig følelse, men bare tag imod det, der kommer til dig. Jeg kan ikke garantere, at det er en teknik til at opnå orgasme, men det hjælper dig til at nyde det, I har sammen. Og måske er det en vej for dig til at opleve orgasme. Det kan være en hjælp at slå hovedet og tankerne fra og bare mærke kroppen, lade sanserne tage over og nyde det og flyde med.

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Vejen til god sex.

Håber du kan bruge svaret. Ellers er du naturligvis velkommen til at henvende dig igen!

Venligst
Lotte