Sker der noget ved at onanere under menstruation?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg er en pige på 17 år, som har virkelig stor sexlyst under menstruation. Derfor kom jeg til at onanere midt under menstruationen, og jeg ville høre, om der kan ske noget ved det? Jeg har aldrig været sammen med nogen.

Tak på forhånd.

SVAR:

Kære 17-årige pige

Jeg vil begynde med at berolige dig med, at der sjældent “sker noget” kropsmæssigt ved at onanere, hverken under eller mellem menstruationer. Specielt ikke, hvis du udelukkende onanerer ved at røre og kærtegne dig selv.

Hvis du bruger forskellige redskaber, skal du sørge for, at de ALTID er rengjorte – specielt under menstruation. Der er både gode og dårlige bakterier i skeden, og normalt er de gode og sunde bakterier – mælkesyrebakterierne – i overtal, men menstruationen gør denne balance skrøbelig. Derfor er det vigtigt, at både hænder og andet er rene og ikke fulde af bakterier, som kan føre til en underlivsinfektion eller lignende. Det er kun, hvis du bagefter føler ubehag eller ømhed og oplever rødme, at du bør opsøge din læge, som kan fortælle dig, hvordan det kan behandles.

Sex er fra Gud

Du skriver ikke noget langt spørgsmål, og derfor tager jeg muligvis fejl, men jeg fornemmer en smule skam over, at du havde så meget lyst til sex, så du kom til at onanere. Det behøver du ikke at skamme dig over. Som ung og voksen er lysten til sex en naturlig gave fra Gud, som han har givet os, så vi kan komme tættere på vores livspartner og kan udtrykke vores kærlighed på en mere intens måde. Ligesom vi gennem sex kan erfare kærlighed til os på en ny og anderledes måde.

Sex og lysten til det er derfor god og en gave, som Gud ønsker, vi både skal være glade for, bruge med omtanke og passe på.

Hvis du vil læse lidt mere, kan du slå op i vores leksikon, og jeg vil desuden anbefale de her artikler og svar:
Om onani – mest for piger
Bebrejder mig selv, at jeg onanerer – hvad gør jeg?
Mange spontane orgasmer – hvorfor føler jeg skyld?

Mvh
Birthe Marie Rasmussen