Nygifte og sexproblemer
Hej
Vi er nygifte og har ikke haft sex før ægteskabet. Vi har ret travlt og har en del ting at se til lige for tiden, og jeg har svært ved at have lyst til sex. Hvad skal vi gøre, når min mand har brug for at komme af med sit sæd? Hvis ikke han kommer af med det får han blue balls og får ondt. Er det normalt ?
Han har ikke super meget lyst til at onanere selv, da han mener det er en ting imellem os to nu. Udover det har jeg også svært ved at finde nydelse i sex, og har endnu ikke fået orgasme.
Den 21-årige nygifte.

SVAR:
Kære 21-årige nygifte
Tak for dit spørgsmål til brevkassen, og dit mod til at åbne op omkring noget som for jer - og mange andre par- er sårbart og svært.
Tillykke med jeres ægteskab, et nyt kapitel og en rejse, I nu er startet på sammen. Sex er en vigtig del af jeres fælles liv, og derfor er det også rigtigt godt, at du allerede nu tør italesætte, at du/I er udfordret og søger hjælp. Det viser, at du tager ansvar for og passer på jeres liv sammen.
Jeg læser flere ting og spørgsmål i dit brev. Først og fremmest læser jeg, at du har svært ved at føle lyst til sex, og at du endnu ikke har oplevet at få orgasme. Derudover læser jeg et konkret spørgsmål i forhold til, om det er normalt, at din mand får blue balls, og om hvordan I løser den udfordring, at han ikke har lyst til at opnå udløsning på egen hånd.
Alt nyt skal læres - og det kræver tid
I er begge to gået ind i ægteskabet uden forudgående seksuel erfaring, og derfor står I også foran noget helt nyt som I skal lære sammen. Det er sådan det er tænkt af Gud det skal være, så godt gået, at det er jeres udgangspunkt!
Hvad der kan se let ud på film, er ikke altid så lige til i den virkelige verden. I starten byder det seksuelle liv for en del derfor på skuffelser og frustrationer. I skal lære hinanden at kende rent kropsligt, hvad der giver hinanden lyst og hvordan I kommunikerer tanker og behov ud til hinanden. Det er helt okay og normalt, at du oplever det svært her i starten. Jeg har lyst til at sige til dig, at al begyndelse er svær, og at I med tiden vil opleve, at jeres sexliv bliver bedre og mere tilfredsstillende for jer begge. MEN det kommer ikke af sig selv, det er noget I skal arbejde på og skabe gode betingelser for. Du skriver, I har travlt for tiden. Det er i perioder et vilkår i livet, at vi har meget at se til. Andre gange har vi mulighed for at prioritere og vælge noget fra for at vælge parforholdet og sexlivet til. Min kærlige opfordring til dig/jer vil være overveje, hvordan I skaber gode rammer for, at I har tid og ro til at udforske og nyde den seksuelle del af jeres samliv. Særligt for kvinder har lysten ofte trange kår, når hovedet og kalenderen er fyldt med alt muligt andet.
Kvindens orgasme
Måske du allerede ved det, men hvis ikke, så er det vigtigt viden, at kun omkring 20-25% af os kvinder kan opnå orgasme alene ved samleje med penis i skeden. Med andre ord vil det sige, at 75-80 % af os har brug for en eller anden form for stimulation af klitoris for at kunne få orgasme!
Jeg ved ikke om det er sådan du har det, men måske noget af din manglende lyst også hænger sammen med, at du ikke oplever den nydelse, du længes efter? Hvor en del mænd tit har let ved at få udløsning, måske særligt, når det med at have samleje er nyt, så er vejen til orgasme noget længere for de fleste kvinder. Hvorfor det er indrettet sådan, ved jeg ikke - og det i sig selv kan føles frustrerende og uretfærdigt. Jeg tænker dog, at det kan være en god snak at have med din mand, hvis du behøver mere tid, måske et længere forspil, hjælp til ro i hovedet, berøring af klitoris eller noget helt sjette for at kunne få orgasme.
Det kan også være, at dit fokus skal flyttes væk fra orgasmen som et mål. God sex handler om meget mere end at opnå orgasme. Det handler også om at styrke det bånd, der er mellem jer. Det handler om intimitet, nærhed, fortrolighed og tryghed. I en travl periode som I er i nu, kan det måske være et forslag, at I går i bad sammen engang imellem. I kan skrue godt op for varmen, kigge hinanden dybt i øjnene, sæbe hinanden ind og give hinanden et langt kram. Sex er så meget mere end samleje. Husk det, også hvis og når der senere i livet kommer perioder som f.eks. lige efter en fødsel eller ved sygdom, hvor samleje måske ikke er aktuelt.
Blue balls
Blue balls er helt normalt og ufarligt. Det skyldes, at manden når han er seksuelt ophidset får en masse blod ned i penis, hvorved trykket stiger. Når han får udløsning, falder trykket igen til normalt niveau. Hvis han derimod ikke får udløsning, forbliver trykket højt i en periode og det føles ubehageligt, men er ikke farligt og det går væk af sig selv igen over tid.
Du siger, at din mand ikke har lyst til at få udløsning selv, fordi han føler det er noget, I nu er fælles om. Hvis det er sådan han har det, skal det naturligvis respekteres. Men jeg tænker også, at du måske kan føle en form for pres til at skulle afhjælpe hans ubehag, også selvom det helt sikkert ikke er det han ønsker. Sex er noget vi giver til hinanden af lyst eller som en gave, der skal ikke ligge et krav eller pres bag.  Jeg er ikke teolog, men jeg tænker som kristen ikke der er noget forkert i, at din mand hjælper sig selv til udløsning, hvis ellers han gør det med dig i tankerne. For mange vil der også ske en sædudtømning om natten ved rejsning, hvis sædblæren trænger til at blive tømt for at nyt sædvæske og sædceller kan komme til.  Alternativt må han udholde ubehaget indtil det går over.
Jeg håber, du kan bruge mine svar til noget og ønsker jer alt det bedste på jeres vej frem.
Selvom I mangler tid for tiden vil jeg alligevel anbefale jer at læse bogen: Sex for begyndere
De bedste hilsner Louise