Kan min klitoris blive følsom igen efter brug af vibrator?
Hej.
Jeg er en pige på 18 år og startede med at bruge vibrator, da jeg var omkring 16 år. Jeg synes ikke, jeg får ret meget nydelse af at bruge mine fingre dernede, og det gør mig meget ked af det, da jeg ønsker, at min partner også skal kunne give mig orgasmer.
Jeg har læst om den metode, hvor man ikke må få en orgasme i 21 dage. Jeg ved ikke, om den metode ville hjælpe i min situation. Jeg har søgt rundt på nettet og synes ikke rigtigt, at jeg kan finde nogle svar.
Jeg vil egentlig bare gerne vide, om der er nogle metoder, jeg kan bruge for at gøre min klitoris følsom igen, og om det overhovedet er muligt for mig at få orgasme uden en vibrator.
Mvh T

SVAR:
Kære T
Tak for dit spørgsmål. Du spørger, om din klitoris kan blive følsom igen, og om du kan få en orgasme uden at bruge en vibrator.
Vibrator kan lamme nerver
Du skriver, at du har brugt en vibrator, siden du var 16 år. Jeg synes, det er rigtig fint, at du har udforsket din krop og din seksualitet. Du skriver ikke, hvor meget du har brugt vibratoren, men at du ikke har den samme følsomhed i kroppen som før.
Hvis man bruger en vibrator ofte, kan man godt komme til at lamme nogle nerver i klitoris. Man ødelægger dem ikke, men lammer dem. Derfor kan det være en god idé at lægge vibratoren i skuffen i en periode. Jeg er ikke sikker på, om 21 dage er længe nok.
Du kan også læse dette svar til en anden: Onani med massageting – kan det påvirke orgasme senere?
Problemer med orgasme
Du er bestemt ikke den eneste kvinde, der har mange tanker og fortvivlelse omkring orgasmer. En af grundene til, at det fylder så meget og kan svært for kvinder er, at vi bekymrer os for meget. Vores hoved er ofte fyldt med en masse tanker, hvilket gør at vi ikke er tilstede i nuet. Det medfører også ofte, at vi bliver anspændt og ikke får så meget nydelse ud af det.
Om at nyde sex sammen
Derfor handler det om at tømme hovedet for tanker, når du skal være sammen med din partner. Være til stede i rummet. Bruge sanserne til at mærke og dufte, så du er til stede i rummet. Det er også godt med dybe vejrtrækninger og holde fokus på at slappe af i kroppen. Det kan være, at stearinlys og god musik kan hjælpe dig til at gøre rummet til et rart og afslappet sted.
Du kan måske få flere ideer ved at læse vores artikler
Vejen til god sex
Sex den første tid – i praksis
Prøv noget andet
Jeg vil opfordre dig til at tage dig god tid til at udforske din krop og bruge din finger til at få klitorisorgasme. Det er ikke sikkert, det bliver det samme som med vibratoren men føles anderledes. Generelt er orgasmer heller ikke ens. Nogle er kraftige og korte, andre er lange og intense.
Afhængighed af onani
Ved en orgasme udløses der endorfiner, som er et “lykkehormon”, der skaber en rar følelse. Nogle gange kan det godt komme til at fylde for meget i ens liv med orgasmer, så man bliver afhængig af det. Så er det ikke sundt mere. Måske kan det også føles ensomt og kunstigt selv at opnå orgasme ved onani. Så er det med at holde en pause og sætte dit fokus på noget andet.
Du kan læse mere om det i vores artikel Om onani – mest for piger.
Jeg håber, det gav svar på dit spørgsmål – ellers er du velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Hannah