Hvorfor får jeg ikke udløsning ved onani?
Hej.
Jeg har generelt ikke onaneret meget, da jeg ofte ikke har følt behov for det. Men de gange, hvor jeg har haft lyst til det, har jeg ikke kunnet opnå udløsning. Jeg har forsøgt med mange forskellige typer af onani, men det eneste, der sker er, at jeg får rejsning og ikke meget mere end det. Jeg føler ikke nogen særlig tilfredsstillelse.
Jeg ved ikke, om jeg onanerer forkert, eller hvorfor jeg ikke kan opnå udløsning via onani. Jeg har dog regelmæssigt såkaldt våde drømme, fordi jeg ikke kan få udløsning af egen hånd.
Har I nogle idéer, om jeg gør noget forkert, eller hvad jeg kan gøre?
Mvh. J, 18 år

SVAR:
Hej J
Jeg forstår, at du ikke oplever hverken særlig lyst til eller behov for at tilfredsstille dig selv seksuelt. Og at dit problem mere har at gøre med en usikkerhed, om du kan få udløsning/orgasme. Måske ligefrem, at du ikke føler dig “normal”.
Normal seksualfunktion
Hvis det er forstået rigtigt, vil jeg først svare, at du lyder til at have en normal seksualfunktion. Du kan få rejsning og har jævnligt sædafgang om natten. Jeg er overbevist om, at du også kan fungere seksuelt i et fast og trygt forhold til en kvinde, når den tid kommer.
Jeg vil opfordre dig til at øve dig i at acceptere dig selv og din seksualitet, ja glæde dig over den. Jeg tror, at et stort fokus på det seksuelle både i form af onani og i et forhold til et andet menneske, kan være en barriere for en dybere intimitet og autenticitet. Derfor mener jeg, at du kan glæde dig over, at du er skabt, som du er med en på nuværende tidspunkt begrænset lyst til onani. Lad ikke et snævert normalitetsbegreb tynge dig.
Præstationsangst
Når du engang kommer i et fast forhold, skal du være opmærksom på, at du kan blive plaget af præstationsangst omkring din seksuelle formåen. Det er et hyppigt problem i parforhold og kan føre til en negativ spiral. Tryghed, tillid, tid, nærhed, omsorg, åbenhed og overbærenhed med den anden og sig selv er forudsætningen for den gode relation med et godt seksualliv.
Hvis mit svar har ramt ved siden af dit spørgsmål, må du endelig komme til tastaturet igen.
Du kan måske få noget ud af at læse disse artikler og svar:
Sæd og udløsning
Om onani – mest for drenge
Er det usundt at vente med sex?
Med venlig hilsen
Lars Dysager