Hvordan kan jeg undgå at ødelægge min kristne kærestes tro?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige, som har en kristen kæreste. Jeg er ikke kristen, men har været det, men har valgt det fra, fordi jeg ikke kunne stå inde for det at være kristen, og fordi jeg følte mig totalt utilpas.

Men jeg er virkelig bange for, at jeg kommer til at ødelægge hans tro, ikke fordi det vil gøre mig noget, men fordi jeg ved, hvor meget det betyder for ham. Jeg er også bange for, at jeg kommer til at skubbe hans grænser for langt angående det med sex, for hvad nu hvis han så fortyder det. Jeg har mega meget lyst til ham, og jeg kan og vil ikke vente til efter ægteskabet, for det synes jeg er noget mærkeligt noget at gøre. For det første fordi jeg ikke skal og vil ikke giftes, og for det andet så gir det Ingen mening i mit hovede at vente.

Der er tit, hvor vi ligger og kysser, tager på hinanden med og uden overdel på, og jeg har tit lyst til at sige til ham: “Glem nu bare din tro og gør det!” Men jeg ved inderst inde også, at han vil fortryde det bagefter. Vi snakker også tit om det, hvor han altid siger: “Jeg skal ikke have sex før ægteskab, og jeg ved godt, at det betyder meget for dig, men du kan godt glemme det.” Det irriterer mig, for jeg kan ikke forstå det, men alligevel laver vi alle de ting, og det forvirrer mig bare endnu mere. Jeg elsker ham virkelig højt, og han er også min bedste ven, så det er skide svært, for ligeså meget som jeg gerne vil, ligeså meget vil han ikke.

Har virkelig overvejet at slå op med ham pga. det, men er det det værd? Han siger også tit, når vi snakker om det, at han godt ved, at jeg inderst inde bare vil ud og leve et ikke-kristent liv, hvor jeg kan gøre, hvad jeg vil. Han synes inderst inde heller ikke, at det er fair, at jeg er tvunget til at leve et “kristent” liv, når jeg ikke er kristen.

Please hjælp!

Anonym pige, 18 år

SVAR:

Kære anonyme pige

Tak for dit brev og dine betragtninger – og fordi du viser så meget hensyn til din kæreste og hans tro. Jeg synes, det er super godt at høre, at du tager hans tro så alvorligt, selvom du ikke længere selv er troende.

Respekt for dig

Jeg kan godt forstå, at det er en svær balance for jer – og at den balance jo ikke bliver nemmere af, at der kommer sex ind i spillet. Når man først får lyst til hinanden, er det svært at skulle sige stop og holde igen, og jeg synes, det er meget hensynsfuldt af dig at tage din kæreste og hans tro så alvorligt, at du stopper, inden I går hele vejen. At I så går lige til grænsen gør det ikke nemmere at skulle sige stop – sikkert heller ikke for din kæreste.

Spørgsmål til overvejelse

Jeg tror, du bliver nødt til at stille dig selv nogle spørgsmål for at komme til afklaring med, hvad du skal gøre. Jeg vil stille nogle spørgsmål til dig her og opfordre dig til at bruge noget tid på ærligt at gå dem igennem – også selvom de kan være hårde at forholde sig til:

  • Når du allerede nu siger, at du ikke vil giftes og samtidig er helt på det rene med, at din kæreste vil det og ikke vil have samleje, før han er blevet gift, hvordan ser du så jeres fremtid sammen?
  • Tror du jeres to meget forskellige måder at se tingene på kan forenes, eller vil de hele tiden stå som et konfliktpunkt mellem jer?
  • Hvor vigtigt er det for dig at gå i seng med ham, og kan du tilsidesætte det behov og være kæreste med ham – bare fordi du elsker ham, og han er din bedste ven?
  • Tror du, at det i længden kan blive svært for dig eller måske umuligt at blive ved med at forstå ham og tage hensyn til hans ønske om at blive gift først?
  • Ser du en fremtid for jer – udover jeres umiddelbare forhold lige her og nu – som kan fungere, når I ser så forskelligt på tingene, eller tror du I er sammen, fordi det lige her og nu er for sorgfuldt at sige stop?
  • Måske kan du bruge de her artikler som input til dine overvejelser: 10 gode grunde til at vente med sex, Værd at vente på og Derfor lader jeg Gud bestemme.

Ingen lette løsninger

Jeg er klar over, at der ikke findes nogen lette løsninger på dit problem, og jeg vil igen understrege, at jeg virkelig respekterer dit ønske om ikke at komme til at friste din kæreste til at gå bort fra sin tro og de konsekvenser, den har for hans liv. Det er vigtigt, at du holder fast ved det – både for hans skyld og for din egen skyld. Det vil ikke komme til at gavne jeres forhold, hvis han går for langt med dig og bagefter fortryder det – tværtimod.

Måske kan du også bruge dette svar til noget: Hvorfor er der alle de regler for, hvordan man er kærester?

Kære anonyme, jeg håber, du kan bruge mine betragtninger til noget i dit forsøg på at komme frem til en løsning. Du er velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for at vende det noget mere.

De bedste hilsner
Eva