Hvorfor behandler han mig sådan?

Vis spørgsmål

Jeg har snart været sammen med min kæreste i et år. Jeg elsker ham virkelig højt, men nogen gange så får jeg bare nok af den måde, han behandler mig på?

Han viste en fantastisk side af sig selv, før vi begyndte at komme sammen, men efter jeg sagde ja til at være sammen med ham, så ændrede han sig nogen gange. Han kan være verdens ledeste nogen gange. Han kan begynde at brokke sig over den måde, jeg ryger på, eller den "fart" jeg går i. Han bliver sur, hvis jeg stopper op og snakker med et par veninder, eller hvis jeg laver aftaler med veninder eller venner. Jeg må faktisk kun være sammen med ham, hvis det stod til ham, men at han er sammen med hans kammerater, det er i orden.

Sommetider føler jeg mig tvunget til at være sammen med ham. Der sker også det, at hvis han skal være sammen med hans kammerater, så skal jeg blive der og være sammen med ham, mens han er sammen med hans kammerat(er). Jeg har selvfølgelig ikke noget imod det engang imellem, men at jeg ikke må lave noget på egen hånd kan godt være frusterende:(

Han kommer med spydige kommentarer, så sent som i dag, hvor han skulle skifte vinduesviskere på bilen og hvor det ikke lige gik, som han ville have det til at gå, så skulle det gå ud over mig. Så kiggede jeg ikke ordenligt efter, hvor han lige havde lagt det ene eller det andet, og så blev han ved med at stå og sige: Målebånd, og pegede på det, som om jeg ikke vidste, hvad han mente. Det kom sig af, at jeg ikke havde hørt, han spurgte, om jeg gad tage målebåndet med ud.

Han sagde også, at jeg stillede det der åndssvags ansigt op, og at jeg skulle lade være med at svare igen. Det eneste, jeg gjorde, var at sige, jeg kunne da ikke holde øje med, hvor han lagde det, han skulle bruge altid og at han skulle tale pænt til mig, fordi jeg talte pænt til ham.

Han kommer altid med spydige kommentarer om mig, og hvad jeg gør og ikke gør. Jeg gør simpelhent alt for ham, jeg sætter mine egne behov til side og jeg passer meget på, hvad jeg siger og gør. Men jeg er virkelig begyndt at blive træt af det, jeg vil gerne behandles som hans kæreste og ikke som hans ho.

Jeg har taget snakken med ham enormt mange gange, men han kan bare ikke lære af det.

Hvad kan jeg gøre for at det ændrer sig?

Jeg siger selvfølgelig ikke, at mit forhold skal være 100% perfekt og uden diskussioner, MEN han burde ikke være sådan overfor mig, det er ihvertfald min mening.

Fortvivlede pige, 19 år

SVAR:

Kære ”fortvivlede pige”

Mange tak for din henvendelse til Adam og Eva.dk

Ja, det er en ret svær situation, du står i. Du har en kæreste, som du elsker højt, og til trods herfor oplever du gang på gang, at du ikke bliver behandlet ordentligt.

Selv om et forhold mellem mennesker og i jeres tilfælde – et kæresteforhold – kan variere med, hvor godt det fungerer, skulle det gerne være rigtig dejligt at være i et kæresteforhold det meste af tiden. Det forudsætter selvfølgeligt at begge i forholdet har kærlighed til hinanden.

Og hvad vil det så sige at have kærlighed til hinanden??

Noget af vigtigste er, at vi vil vores kæreste / ægtefælle det bedste, og en af de vigtigste udtryksformer for kærlighed er handling. Det vil sige, at det handler ikke i første omgang om at opfylde mit eget behov, men at gøre det godt for den anden. At ville gøre det godt for den anden, skulle gerne være gensidigt. Hvis begge i forholdet lever med det for øje, tror jeg, at der vil kunne findes en løsning på rigtig mange problemer.

Læs evt. mere her:

Kærlighed og forelskelse

Kærlighed i praksis

Hvorfor kan det nogle gange være så svært?

En af de ting, der kan medvirke til at gøre et forhold vanskeligt, er, hvor den ene eller begge parter i forholdet er blevet såret på et tidspunkt i sit liv. Som mennesker præges vi jo af det, vi kommer igennem på godt og ondt. Hvis en af parterne i forholdet f.eks. har en del sår med i bagagen – det vil sige rigtig mange gange op gennem barndommen og ungdomsårene har oplevet at blive såret, kan det præge en som mennesker så meget, at man kan have svær ved at have tillid til andre mennesker. Derfor kan det blive meget nærliggende for en, at de mennesker, man nuværende omgås, også vil såre en. Det kan være forskellige ting, som udefra set kan synes småt, der kan opleves som store af den, der er såret. Det kan være en af grundene til, at der jævnlig er konflikter i et forhold, og jo tættere forholdet er, jo mere såret kan vedkommende føle sig.

Læs også: Når fortiden gør ondt

Et forhold handler om gensidig tillid og respekt.

Når jeg læser det, du skriver, kommer min fornemmelse/forståelse til at sige mig, at din kæreste gerne vil bestemme, hvad du skal og ikke skal. For mig kan det se ud til, at han gerne vil eje dig. Det kan godt være, at min tolkning er forkert, så lad være med at lægge mere i det, men hvis der er noget om det, så tror jeg, at din kæreste har brug for hjælp.

Et forhold handler ikke om at eje og kontrollere den anden, men at have gensidig tillid til og respekt for hinanden. At den enkelte har frihed til at kunne gøre noget på egen hånd, uden at skulle kontrolleres af den anden. Det er rigtig fint, når du skriver, at engang imellem vil jeg gerne gøre noget for hans skyld. Det kunne f.eks. være, som du også selv skriver, at være sammen med hans venner - altså for at glæde ham. Og for at et forhold skal fungere, er det vigtigt, at det gælder begge veje. Hvad gør han for at glæde dig?

Der må ske en forandring!

Jeg tror, det er meget vigtigt, at der kommer til at ske en forandring. Ellers er der risiko for at hans måde at ville have kontrol over dig på (eje dig), vil blive værre med tiden. Jeg siger ikke, at det bliver værre, men at der er stor risiko for det, hvis han ikke får gjort noget ved sit problem.

Min opfordring til dig må være at tage en snak med din kæreste. Få en snak om, hvorfor det er så vigtigt for ham, at du f.eks. er til stede, når han er sammen med sine venner. Eller om han selv har et bud på, hvad der ligger til grund for, at han bliver sur, når du snakker med dine venner?

Det kan måske være med til at give en forståelse for, hvad det handler om, og du kan måske opleve, at han for en tid behandler dig ok. Som jeg læser din henvendelse, har du en hel del gange tidligere forsøgt at snakke med ham, uden det rigtig har ændret noget.

Tror du, det handler om, at han er bange for at miste dig? Altså jalousi?

Ud fra den måde, du beskriver din kæreste, tror jeg, han har brug for at få arbejdet med sit problem ved en professionel terapeut eller psykolog.

Hvor meget må det koste?

Er han ikke indstillet på, at der skal en forandring, tænker jeg, at du skal gøre dig overvejelse over, om det er et forhold, du skal blive i. Hvad er du indstillet på, det må koste for dig? - af frihed? - i forhold til venner? Hvor meget brok vil du modtage?

Kære fortvivlede pige – Et forhold skulle gerne være til gensidig glæde og samværet med den, man elsker, skulle gerne være med til at give dig energi i stedet for at blive tappet for energi og have en oplevelse af at ”blive jokket på”. Ingen fortjener det – heller ikke dig. Jeg vil ønske for dig, at du virkelig må tænke over, hvor din grænse går og så være tro mod dig selv.

Kærlig hilsen Dennis