Hvordan bliver jeg bedre til samtale og socialt liv?
Hej Adam og Eva :-) Jeg er 17 år og går på gymnasiet. Jeg skriver til jer, fordi jeg har et problem med mit socialliv, hvem jeg er og sådan lidt forskelligt.
Egentlig tror jeg, det bunder i, at jeg ikke har nok selvtillid eller selvværd.
Men i hvert fald er mit problem, at jeg har rigtig svært ved først og fremmest at tale i store grupper, især med folk jeg ikke rigtig kender, da jeg ikke gider have alt opmærksomheden over mod mig, hvis de andre bare tænker, at jeg er latterlig, men også fordi jeg ikke ved, hvad jeg skal sige. Jeg er i det hele taget rigtig dårlig til det med at snakke med folk, da jeg altid kun kan "finde på" at snakke om skolen, ferien eller lignende, det bliver aldrig sådan noget "sjovt og afslappende snak", men altid noget meget overfladisk og kedeligt.
Jeg har prøvet at lave en liste over ting, jeg kan sige, men det eneste, jeg kan finde på at skrive, er ting, som "hvad har du lavet i ferien" og "hvad skal du i weekenden"...
I klassen har jeg det heller ikke særlig godt, da jeg ikke tør snakke med dem, der er højere stillet end mig - både i klassen og på gymnasiet. Hverken drengene eller pigerne. Hvilket også bunder i, at jeg ikke ved, hvad jeg skal sige, for nu er vi kommet ind i en slags rytme, hvor vi bare ikke taler til hinanden, og hvor det ville være rigtig underligt, hvis jeg kom hen og satte mig ved dem og sagde "nå, hvad skal du så lave i weekenden?".
Derudover har jeg også rigtig svært ved at tale med drenge, især drenge, som jeg er bare en smule interesseret i. Jeg bliver altid rigtig akavet, når jeg møder dem ovre i skolen f.eks. eller i bussen, og lader bare som om, jeg ikke har set dem. Ellers smiler jeg bare og siger hej, og går så videre. Men det fører jo ikke til noget! Jeg vil gerne snakke med dem, uden at samtalen bare går i stå, og uden det bliver noget alt for overfladisk snak.
Det har jeg oplevet flere gange, og det er især med folk, som jeg har "været sammen med", enten bare kysset, eller været i seng med. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal sige til dem, for jeg vil så hjertens gerne være den sjove, afslappede og behagelige type, men det er bare så svært, når jeg er så nervøs hele tiden!!
Jeg har jo ikke noget problem med at tale, når det er med mine gode veninder, men det er bare svært at få nye venner, når jeg ikke tør snakke med dem :(
Håber virkelig I kan hjælpe mig!!!
Hilsen M

SVAR:
Kære M
Hvor er det dejligt, du skriver. Da jeg læste dit brev, tænkte jeg, det var jo mig det her. Sådan havde jeg det præcist, da jeg var 16 og gik på efterskole. (Og sådan havde jeg det længe før og længe efter – og desværre stadig engang imellem).
Lavt selvværd:
Du har helt ret. Dét med at bruge så meget energi på at evaluere sig selv hele tiden, måle sig med andre og komme til kort, det handler om selvværd.
Jeg kan ikke hjælpe dig med at gøre noget ved de andres måde at være på eller ved deres tanker, men jeg kan forsøge at hjælpe dig med at gøre noget ved dit selvværd.
Du må lære at elske dig selv
Det handler KUN om dig. Din kærlighed til dig selv. Jo mere du holder af dig selv, jo lettere bliver det for dig at indgå i social kontakt med andre – også med drengene. Det vil også blive lettere for dig at finde en rigtig god kæreste, hvis du holder af dig selv/elsker dig selv, for så kan han ikke undgå at lægge mærke til det.
Den kærlighed til dig selv handler ikke om at være egoistisk og selvfed. Den handler om, at du ikke nedgør dig selv.
… og ikke altid veje og måle
Hvis du kunne rette fokus væk fra den vægt, du går rundt med hele tiden. Den vægt, hvor du vejer alt, hvad du oplever fra andre og alt, hvad du selv gør. En vægt der altid vejer til de andres fordel.
Hvis du næste gang, du er sammen med andre, bare deltager og taler, hvis du har lyst. Uden at du vurderer eller bedømmer noget som helst. Bare registrerer, hvad der sker. Sidder I lige og griner, taler I om ferie, skole, politik eller verdensfreden.
Fokuser på det, der sker lige nu, men ikke på om det er godt, dårligt, bedre end det du kan, dårligere end det du kan. Du skal ikke vurdere på, om du BURDE sige noget, hvad du BURDE sige, eller om de andre tænker, du BURDE gøre noget.
For det første ved du ikke, hvad de tænker, og for det andet, så forstyrrer det din naturlige deltagelse, når du er optaget af at sidde og vurdere og veje alt, hvad der foregår.
Vigtigst at være helt til stede
Det er ikke en let øvelse, men det kan hjælpe dig med at være naturlig – frem for at begrænse dig selv. Du lyder absolut ikke som en overfladisk pige, der ikke kan tale om noget interessant. Det er da interessant at høre, hvad andre har lavet i deres ferie. Du kunne for den sags skyld tale om vejret i går, i dag og i morgen, bare du er til stede.
Dét andre mærker er, om du er til stede, når du taler med dem. Hvis du stiller et spørgsmål, men i dine tanker er et helt andet sted, og i princippet er ligeglad med svaret, du får, så mærkes det på modtageren.
Ret fokus indad frem for udad.
Fokuser på, hvordan du har det, om du er glad for dig selv i dag, om du har lyst til at tale med andre og så dyrk det. Lad være med at rette fokus udad og veje og vurdere.
Jeg vil gerne fortælle dig en ting, som mennesker omkring mig sagde, da jeg var på din alder. Jeg gik også udenom større grupper af mennesker, hvis de sad optaget af at hygge og snakke, fordi jeg var bange for, at jeg ville forstyrre, eller at de ville blive trætte af, at jeg kom.
De sagde til mig: Du virker arrogant og utilnærmelig. Hvorfor er vi ikke gode nok til dig?
Ups! Her gik jeg og følte mig utilstrækkelig, og de sad med oplevelsen af, at jeg ikke gad hilse eller være med i gruppen, men havde nok i mig selv.
Denne sætning om, at jeg virker arrogant eller har nok i mig selv, spiller jeg i mit hoved, hver gang jeg ser en gruppe af mine venner eller bekendte, eller når jeg møder en i et supermarked eller lignende. Det hjælper mig til at lade være med at vurdere, om jeg er god nok til dem, men i stedet mærke efter, om jeg er i humør til at være til stede sammen med dem.
Jeg falder stadig i engang imellem. Nogle dage kommer jeg til at hive vægten frem, og vurderer, at jeg er dårligere end de andre, at jeg ikke er sjov nok, spændende nok, klog nok. Særligt når det er mennesker, der er ældre end mig med mere erfaring eller højere uddannelse. Men jeg arbejder på at lade være med at lade mig forblænde.
Under titlen, under tøjet er vi bare mennesker af kød og blod. Mennesker der glædes, hver gang et andet menneske er oprigtigt tilstede i samtalen, frem for at være optaget af at måle, veje og vurdere.
Hvis du klikker lidt rundt her på siden, kan du se, at der er mange, der har problemer med deres selvværd og måske kan du også have glæde af at læse svarene til dem. Søg på "selvværd" og der vil komme en lang række artikler og svar og du kan se, hvad der er relevant for dig.
Vær dig selv
I forhold til kontakten med det modsatte køn gælder samme regel. Lad være med at vurdere på, om du kysser godt, er sjov nok eller virker afslappet nok.
Lær dig selv at kende, så du kan være dig selv. Være til stede sammen med en kæreste – som dig selv, ellers ved han jo heller ikke, hvem det er, han kysser, hvis du hele tiden prøver at lave dig selv om, så du kan tilpasse dig, alt det, du gætter på andre tænker, ønsker og vil have af dig.
Jeg vil foreslå dig at læse forskellige artikler her på siden, som kan give dig lidt input til at finde ud af, hvad du selv ønsker af en evt. kæreste:
Den eneste ene
Sex og følelser
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Schyy … jeg er jomfru!
Held og lykke med kærligheden til både dig selv, dine venner og din fremtidige kæreste.
Kærlig hilsen
Anja